Suzuki Across 2021 SUV PHEV dilancarkan di UK — rebadge dari Toyota RAV4, harga bermula RM245k

Suzuki Across 2021 SUV PHEV dilancarkan di UK — <em>rebadge</em> dari Toyota RAV4, harga bermula RM245k

Suzuki Across 2021, sebuah SUV plug-in hybrid kini telah diperkenalkan untuk pasaran UK, dengan harga bermula dari £45,599 (RM245k). Model PHEV pertama daripada Suzuki ini sebenarnya merupakan model rebadge Toyota RAV4. Suzuki juga memaklumkan kesediaan stok model berkenaan bagi tahun pertamanya adalah “sangat rendah”.

Dari segi rekaan, Across menerima wajah depannya sendiri dengan lampu utama bi-projector lebih kurus dan DRL LED khusus, gril dalam bentuk hexagon, rim 19-inci baru serta skid plate depan. Bahagian selebihnya pada SUV ini adalah sama dengan RAV4. Pilihan warna yang ada pula ialah White Pearl Crystal Shine, Silver Metallic, Attitude Black Mica, Sensual Red Mica, Grey Metallic dan Dark Blue Mica.

Ruang dalamannya juga merupakan cerminan kepada apa yang pernah dilihat pada RAV4. Perkara yang diubah hanyalah lencana Suzuki pada stereng. Ia dilengkapi dengan skrin sentuh 9-inci dengan sokongan Apple CarPlay dan Android Auto serta fungsi Mirrorlink untuk telefon pintar. Ciri standard lain termasuk butang penghidup enjin, kluster instrumen Optitron, kawalan pendingin dua-zon dengan corong belakang dan kerusi balutan kulit. Kapasiti ruang barangan ialah 490 liter, dan soket 12-volt turut disediakan.

Dari sudut prestasi, Across menggunakan enjin 2.5 liter A25A-FXS Dynamic Force kitaran Atkinson yang menghasilkan 176 hp dan 228 Nm. Ia disertakan dengan sebuah motor elektrik untuk menghasilkan output keseluruhan 302 hp, membolehkan SUV ini memecut 0-100 km/j dalam masa enam saat.

Suzuki Across 2021 SUV PHEV dilancarkan di UK — <em>rebadge</em> dari Toyota RAV4, harga bermula RM245k

Motor elektriknya memperoleh kuasa dar bateri lithium-ion 18.1 kWh (50.9 Ah) yang menyediakan jarak elektrik sepenuhnya 60 km (berdasarkan kitaran WLTP; terbaik dalam kelasnya). Ia juga memanfaatkan sistem 4×4 E-Four oleh Toyota, yang menggunakan motor berasingan di belakang dengan kuasa 40 kW yang berfungsi bersama-sama motor di depan untuk memberikan agihan tork depan:belakang antara 100:0 hingga 20:80.

Ciri keselamatan termasuk Pre-Collision System (PCS), Lane Tracing Assist (LTA) dan Dynamic Radar Cruise Control (DRCC), Road Sign Assist (RSA), Blind Spot Monitor (BSM), dan Rear Crossing Traffic Alert (RCTA). Serahan SUV ini akan bermula November nanti, dan selepas itu Suzuki akan memperkenalkan pula Swace, model rebadge kepada Toyota Corolla Touring Sports hibrid.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required