Suzuki Swace – model rebadge dari Toyota Corolla Touring Sport untuk pasaran Eropah diperkenalkan

Suzuki Swace – model rebadge dari Toyota Corolla Touring Sport untuk pasaran Eropah diperkenalkan

Suzuki telah memperkenalkan model wagon baharu untuk pasaran Eropah yang dikenali sebagai Suzuki Swace. Macam pernah nampak? Ya, ini sebenarnya adalah model rebadge dari Toyota Corolla versi wagon pada pasaran berkenaan atau nama rasminya Toyota Corolla Touring Sport.

Pengenalan model ini adalah lanjutan dari pengumuman Toyota tahun lalu untuk membolehkan Suzuki terus memasang kenderaan di UK bagi membantu pekerja industri automotif di Britain yang terjejas akibat isu Brexit.

Seperti yang anda boleh lihat, Swace masih diberikan lampu hadapan yang sama seperti Corolla dengan teknologi bi-LED, namun bahagian bampar hadapan dirombak dengan rekaan lain sepenuhnya – menampilkan gril utama di bahagian tengah dan diapit sepasang kemasan seperti liang udara pada kedua-dua belah sisi.

Pada bahagian belakang, kedua-dua model ini diberikan rupa yang hampir sama, kecuali Swace tidak diberikan satu jalur kemasan berwarna perak pada bahagian bawah bampar seperti Corolla. Logo-logo Toyota juga telah diganti dengan logo dan emblem dari Suzuki.

Swace juga tidak diberikan rim 18-inci dengan tayar berprofil rendah seperti Corolla, sebaliknya hanya dipadankan dengan rim 16-inci dengan tayar bersaiz 205/55R16. Suzuki menawarkan tujuh warna badan untuk Swace ini iaitu White Pearl Crystal Shine, Super White, Precious Silver, Black Mica, Dark Blue Mica, Phantom Brown Metallic dan Oxide Bronze Metallic.

Pada bahagian dalaman, rekaan asas untuk Swace juga sama seperti Corolla Sport Touring. Namun model dari Suzuki ini hanya diberikan paparan meter analog, berbanding Corolla yang lebih premium dengan paparan instrumen digital. Selain itu, Swace juga dilengkapi dengan sistem infotainmen dengan skrin 8-inci dengan sokongan Apple CarPlay, Android Auto dan MirrorLink, serta pengecaj telefon pintar tanpa wayar.

Suzuki Swace – model rebadge dari Toyota Corolla Touring Sport untuk pasaran Eropah diperkenalkan

Suzuki Swace hanya ditawarkan dalam versi 1.8L Hybrid, tanpa pilihan model 2.0L Hybrid dan 1.2L petrol turbo seperti Corolla. Tiada perubahan dibuat pada unit janakuasa hibrid berkenaan di mana ia terdiri dari enjin petrol 1.8 liter kitaran Atkinson 2ZR-FXE berkuasa 98 PS/142 Nm dan juga motor elektrik berkuasa 72 PS/163 Nm. Kuasa hanya dihantar ke roda hadapan menerusi kotak gear CVT automatik.

Untuk keselamatan, Swace nampaknya menerima sistem bantuan pemanduan yang sama dengan pakej Toyota Safety Sense seperti Corolla. Ia terdiri dari sistem amaran pra-pelanggaran hadapan (PCS), bantuan mengesan lorong (LTA), bantuan tanda jalan (RTA), pemantau titik buta (BSM) dan amaran lintasan trafik belakang (RCTA).

Ia juga diberikan sistem cruise control dengan radar dinamik (DRCC) dan juga bantuan parkir pintar-ringkas (S-IPA) yang akan mengawal stereng secara automatik serta memberikan arahan visual dan audio ketika memarkir. Pelancaran dan juga jualan untuk Suzuki Swace ini akan bermula di Eropah pada musim sejuk nanti.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required