Mitsubishi Xpander – kenapa lambat sampai Malaysia?

Mitsubishi Xpander – kenapa lambat sampai Malaysia?

Selepas Mitsubishi Xpander membuat kemunculan sulung globalnya di Indonesia pada 2017, MPV-SUV tersebut dikhabarkan akan masuk ke pasaran Malaysia pada tahun berikutnya. Namun selepas itu ia seakan senyap, dan akhirnya model ini telah didedahkan secara rasmi di Malaysia minggu lalu, serta akan dilancarkan pada bukan hadapan.

Ketika sesi preview untuk media berkenaan berlangsung, kami sempat bertanyakan berberapa soalan ‘cepu emas’ CEO Mitsubishi Motors Malaysia (MMM) Tomoyuki Shinnishi dan naib presiden senior Hoffen Teh, antaranya mengapa MMM mengambil masa yang begitu lama untuk membawa Xpander ke pasaran Malaysia?

Menurut Shinnishi, Malaysia merupakan pasaran yang sangat kompetitif berkenaan harga. Jadi sekiranya Xpander mahu bersaing disini, ia perlu dipasang secara tempatan (CKD). Buat masa sekarang, pesaing terdekat Xpander iaitu Honda BR-V dan Toyota Rush juga dijual dalam versi CKD, bagi membolehkan ia dijual di bawah harga RM100k.

Mitsubishi Xpander – kenapa lambat sampai Malaysia?

Jadi untuk memasang Xpander di Malaysia, masa yang agak panjang perlu diambil untuk membuat persediaan produksi di sini. Shinnishi menjelaskan bahawa keputusan untuk memasang Xpander di Pekan adalah kerana salah satu pemegang sahamnya iaitu DRB-Hicom mempunyai kompleks automotif di Bandar Diraja berkenaan.

“Kami menggunakan sepenuhnya fasiliti DRB bagi menghasilkan produk lebih kompetitif,” kata Shinnichi sambil membayangkan kos yang berjaya dijimatkan serta aspek “menang-menang” untuk semua pihak. Buat masa sekarang, dua lagi model CKD Mitsubishi iaitu Outlander dan ASX dipasang secara kontrak di kilang Tan Chong Motor Assemblies di Segambut, KL.

Sebelum ini MMM hanya mensasarkan untuk menjual Xapnder sebanyak 500 unit sebulan, namun dengan lebih 7,400 nama yang telah mendaftarkan minat terhadap model ini, Shinnishi berkata bahawa syarikatnya mungkin perlu merombak semula pelan pemasaran dan juga kapasiti produksi bagi memenuhi permintaan.

Mitsubishi Xpander – kenapa lambat sampai Malaysia?

Menurut Hoffen pula, Xpander untuk pasaran Malaysia turut diberikan berberapa perubahan berbanding model pasaran ASEAN yang lain. Salah satunya adalah lampu kabus belakang yang perlu diletakkan bagi mematuhi peraturan tempatan.

Beliau turut menyatakan bahawa gaya hidup dan jangkaan oleh pelanggan di Malaysia juga berbeza, dan sebab itu Xpander pasaran Malaysia diberikan bahagian dalaman dengan warna hitam bersama kemasan perak (yang mudah dijaga) berbanding model pasaran Indonesia yang diberikan kombinasi upholsteri beige dan kemasan kayu yang nampak lebih “mewah”.

MMM turut membekalkan Xpander pasaran Malaysia ini dengan tempat duduk balutan kulit quilted, skrin sesentuh 9.0-inci dengan sokongan Apple Carplay dan Android Auto, kamera pemantau sekeliling dan juga dashcam. “Kami sedar akan permintaan dan keperluan pasaran tempatan, apa yang dimahukan oleh rakyat Malaysia,” kata Hoffen.



Mitsubishi Xpander 2020 di Malaysia

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required