Perkhidmatan Bas Putra NEDO EV di Putrajaya secara percuma untuk warga Malaysia mulai 1 November 2020

Perkhidmatan Bas Putra NEDO EV di Putrajaya secara percuma untuk warga Malaysia mulai 1 November 2020

Menteri Wilayah Persekutuan, Tan Sri Annuar Musa telah berkongsi di laman Facebook rasmi beliau mengenai perkhidmatan bas percuma, Bas Putra NEDO EV, di Putrajaya mulai 1 November ini. Tambah Ahli Parlimen Ketereh itu, walau bagaimana pun, perkhidmatan bas percuma ini adalah untuk warga negara Malaysia sahaja.

Manakala menurut Ketua Setiausaha kementerian terbabit, Datuk Rosida Jaafar, perkhidmatan bas ini adalah menerusi Perbadanan Putrajaya (PPj), dengan menyediakan sebanyak 40 buah bas sebagai antara inisiatif bawah Wilayah Prihatin KWP bagi membantu meringankan beban rakyat yang terkesan akibat pendemik COVID-19, laporan Berita Harian.

Tambah beliau, perkhidmatan Bas Putra NEDO EV ini akan bermula dengan 10 bas dan akan ditambah secara berperingkat-peringkat, Pengguna boleh mendaftar bagi mendapatkan kad percuma, manakala warga asing dikenakan caj RM1.50 bagi setiap perjalanan. Di mana kemudahan bas percuma itu membabitkan kesemua laluan bas Nadi Putra bawah kendalian Syarikat Pengangkutan Awam Putrajaya Travel &Tour Sdn Bhd (PAPTT) membabitkan 12 laluan di sekitar Putrajaya.

“Selain dapat meningkat aktiviti pelancongan domestik di pusat kerajaan ini ia juga mampu membantu memulihkan ekonomi negara,” katanya.

Laluannya akan bermula di Kompleks E (T500) melalui Kompleks-kompleks Kerajaan di sepanjang Persiaran Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, Presint 1 (Kompleks A, B, C, D & E) dan Persiaran Perdana (Presint 2, dan 3) sehingga ke Dataran Gemilang Presint 4.

Kekerapan bagi laluan utama ini adalah setiap 5 minit pada waktu puncak bermula jam 6.30 pagi sehingga 9 pagi dan 4 petang sehingga 6.40 petang. Bas itu akan bergerak setiap 10 minit pada bukan waktu puncak serta 30 minit pada waktu malam, hujung minggu atau cuti umum.

Beliau turut berkata, perkhidmatan bas itu juga melalui 11 laluan kawasan perumahan, komersil dan pejabat selain di Presint 1 hingga 4. Di mana kekerapan bagi laluan ini adalah setiap 15 minit pada waktu puncak, 20 minit pada waktu bukan puncak serta 30 minit pada waktu malam, hujung minggu atau cuti umum.

“Setakat ini 4,000 pengguna sudah mendaftar dan mereka berpeluang menggunakan perkhidmatan percuma untuk ke tempat kerja dan urusan seharian. Inisiatif bas percuma ini membabitkan anggaran kos berjumlah RM12 juta setahun dan dijangka meningkat 50 peratus pertambahan penumpang pada 2021,” katanya.

Projek Bas Putra NEDO EV ini telah dimulakan sejak Februari 2015 (termasuk fasa perancangan dan penyediaan) dan \ menelan kos sebanyak 3.6 bilion yen (RM129,760,218.00). Pertama kali didedahkan pada tahu 2017, ia merupakan bas berkuasa elektrik (EV) Super Quick Charge (SQC) pertama di Malaysia. Lebih membanggakan, ia dibangunkan oleh syarikat tempatan sendiri iaitu DRB-HICOM Defence Technologies Sdn Bhd (DEFTECH) yang merupakan anak syarikat milik penuh DRB-HICOM Berhad (DRB-HICOM).

Sistem Super Quick Charging (SQC) hanya memerlukan 10 minit untuk dicas sepenuhnya melalui overhead pantograph, antara setiap perjalanan iaitu mencecah purata 30 km. Kesemua bas EV ini dilengkapi dengan bateri pengecasan lithium-ion jangka hayat-panjang Toshiba’s SCiB™, yang diiktiraf memiliki kebolehpercayaan operasi dan daya ketahanan terbaik dalam apa jua kondisi. Pastinya ia lebih pantas dan efektif berbanding kebanyakan bas komersial EV lain yang secara umumnya memerlukan tempoh semalaman untuk dicas semula (dianggarkan 6-8 jam) bagi beroperasi secara optimum.

Pengecas telah dipasang di terminal bas di stesen Putrajaya Sentral dan semua bas EV ini boleh dicas secara pantas di sana. Suhu dan status bateri serta karakteristik elektronik bas dan pengecasan sepanjang operasi akan dipantau oleh sistem IoT untuk tujuan penyelenggaraan yang efisien.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required