Klein Vision AirCar – kereta terbang yang nampak macam kereta dibangunkan syarikat dari Slovakia

Sehingga kini, setiap kereta terbang yang dihasilkan oleh pelbagai syarikat belum ada lagi yang nampak cantik seperti DeLorean DMC12 milik Dr. Emmet Brown dalam filem Back to the Future. Kebanyakkannya menampilkan bentuk yang pelik – ada yang nampak macam kapal terbang, dan ada juga yang nampak macam dron bersaiz besar.

Ini adalah Klein Vision AirCar, sebuah kereta terbang buatan Slovakia. Berbeza dengan kereta-kereta terbang yang lain, AirCar ini lebih nampak macam kereta. Ya, rupanya mungkin masih lagi jauh dari kereta penumpang biasa, tapi ada jugalah nampak seperti supercar atau kereta lumba Le Mans.

Namun, AirCar masih belum boleh terbang dengan cara berlepas menegak ke atas dari mana-mana seperti yang kita gambarkan pada tahun 80’an dulu. Ia masih memerlukan landasan untuk berlepas dengan kuasa dorongan kehadapan dari kipas propeller yang terletak di bahagian belakang.

Dalam mod kereta, sayap AirCar ini disorokkan dalam badan dalam posisi menegak ke belakang. Dengan hanya satu butang, sayap berkenaan akan dikeluarkan dan didepangkan, manakala ekornya turut memanjang kebelakang untuk bertindak sebagai sayap belakang.

Walau bagaimanapun spesifikasi teknikal seperti apa enjin yang digunakan atau bagaimana kuasa dihantar ke roda ketika dalam mod kereta masih lagi belum diperincikan oleh Klein Vision.

Menurut syarikat berkenaan, mereka memerlukan masa hanya 18-bulan untuk menghasilkan AirCar ini dari lakaran kertas kepada prototaip sebenar yang boleh berfungsi. Klein Vision juga sudah mempunyai konsep lain untuk AirCar ini antaranya untuk versi empat tempat duduk dan juga versi amfibia yang boleh mendarat di atas air.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required