Model generasi keempat MPV bersaiz besar Kia Grand Carnival sudah pun diperkenalkan di Korea pada Ogos lalu, dan kini ia hadir dengan satu lagi versi dengan bumbung lebih tinggi dikenali sebagai Carnival Hi Limousine.

Anda mungkin menganggap ‘Jendul’ pada bumbung MPV ini mungkin adalah roof box untuk ruang kargo tambahan kan? Tapi yang sebenarnya ia adalah bumbung sebenar MPV ini yang lebih tinggi 291 mm dari model standard, memberikan ruang kepala yang lebih luas dan membuatkan kabin belakangnya seakan sebuah bilik bergerak.

Tidak seperti model standard yang diberikan tiga pilihan konfigurasi tempat duduk termasuk versi 11-penumpang, model Hi Limosine yang lebih mementingkan keselesaan berbanding kapasiti penumpang maksima ini hanya menawarkan dua konfigurasi iaitu tujuh- dan sembilan-tempat duduk.

Model tujuh-tempat duduk adalah pilihan yang paling mewah membolehkan penumpang menikmati kabin belakang seakan ruang lounge, menampilkan tempat duduk kapten lengkap dengan perehat kaki pada baris kedua, bersama tempat duduk jenis bench pada baris ketiga.

Bagi versi sembilan-tempat duduk pula, ia disusun dalam empat baris dalam konfigurasi 2-2-2-3. Walau bagaimanapun, kelengkapan untuk kedua-dua versi ini adalah sama, dibekalkan dengan sistem infotainmen UVO bersama skrin sesentuh 12.3-inci, lampu suasana, upholsteri kulit Nappa, pendingin hawa automatik dengan corong bumbung untuk kabin belakang dan juga penyegar udara.

Pada bahagian luaran, selain bumbung yang lebih tinggi, model istimewa ini diberikan perincian berbeza seperti pelindung bampar hadapan, skid plate unik untuk bampar hadapan dan belakang, side step pada setiap sisi, lampu brek ketiga yang diletakkan pada panel tambahan bumbung dan juga emblem ‘Hi Limousine’ pada pintu tailgate.

Dengan perincian unik ini membuatkan dimensi Hi Limousine turut berubah dengan panjang 5,200 mm (+45 mm), tinggi 2,045 mm (+305). Namun lebarnya dan jarak rodanya masih tidak berubah dengan masing-masing 1,995 mm dan 3,090 mm.

Kedua-dua versi tempat duduk untuk Carnival Hi Limosine ini juga menerima kelengkapan standard yang sama untuk bahagian luaran termasuk lampu hadapan, lampu nyalaan siang, lampu kabus dan lampu belakang LED serta set rim berdiameter 19-inci.

Untuk ciri keselamatan, model ini menerima tujuh-beg udara, sistem kestabilan elektronik, sistem brek ABS dengan EBD dan BA, brek kecemasan automatik (AEB), bantuan kekal lorong, pengelak pelanggaran lintasan trafik belakang, amaran perhatian pemandu, bantuan lampu tinggi dan juga cruise control aktif.

Unit penjana masih tidak berubah di mana model Hi Limousine ini masih dikuasakan enjin petrol Smartstream 3.5 liter V6 dengan sistem suntikan terus (GDI) menghasilkan 294 PS (290 hp) dan tork maksima 355 Nm. Ia digandingkan dengan kotak gear automatik lapan-kelajuan.

Di Korea, Kia Carnival Hi Limousine untuk versi sembilan-tempat duduk dijual pada harga bermula 60.66 juta won (RM224,797), manakala versi tujuh tempat duduk yang lebih selesa pula dijual pada harga 62.71 juta won (RM232,394).