Nissan ingin jual 34% pegangan dalam Mitsubishi

Nissan ingin jual 34% pegangan dalam Mitsubishi

Satu laporan Bloomberg menyatakan – tanpa menamakan sumber – bahawa Nissan sedang mempertimbangkan untuk menjual 34% sahamnya di dalam Mitsubishi Motors Corporations (MMC). Jika ini benar, adakah kerjasama perikatan Ranault-Nissan-Mitsubishi akan tiba ke penghujung?

Laporan berkenaan menjelaskan, pengeluar automotif ketiga terbesar Jepun itu mungkin akan melepaskan pegangannya kepada sebuah syarikat dari kumpulan Mitsubishi seperti Mitsubishi Corporation, yang memiliki satu per lima pegangan dalam MMC. Perkembangan itu akan mengubah dinamik kerjasama antara tiga penjuru sedia ada, yang kini baru saja berlangsung selama empat tahun.

Pada Mei 2016, Nissan menjadi pemegang saham terbesar MMC sebaik sahaja syarikat itu membeli 34% pegangan ekuiti dalam Mitsubishi dengan nilai 237 bilion yen selepas pendedahan skandal penggunaan minyak MMC, yang memberi kesan besar kepada mereka. Pada Oktober tahun yang sama, MMC diserap secara rasmi ke dalam perikatan Nissan-Renault.

Pandemik Covid-19 pula kini memberi kesan kepada kerjasama itu, yang sebelum itu turut terkesan dengan skandal melibatkan pengerusinya, Carlos Ghosn – semua ini memburukkan lagi situasi mereka. Semua tiga syarikat kerjasama itu melaporkan kerugian, dan ramalan untuk masa akan datang juga tidak menyebelahi mereka.

Bulan Mei lalu, Nissan melaporkan kerugian sebanyak 671 bilion yen (RM26.4 bilion) bagi tahun kewangan 2019, rekod terburuk syarikat dalam tempoh 20 tahun. Pada Julai pula, ramalan berikutnya menjangkakan kerugian 670 bilion yen akan dicatatkan bagi tahun 2020. Minggu lalu, pengeluar kenderaan itu – yang dimiliki 43% oleh Renault – mengurangkan ramalan kerugian operasinya bagi tahun berkenaan hingga Mac sebanyak 28%, menyatakan bahawa usaha penstrukturan semula dan jangkaan jualan yang lebih baik di China banyak membantu.

Mitsubishi pula, yang merupakan pengeluar automotif ke-enam terbesar di Jepun, mencatatkan kerugian 25.78 bilion yen (RM1.04 bilion) pada 2019, dan menjangkakan kerugian sebanyak 360 bilion yen (RM14.4 bilion) bagi tahun kewangan 2020. Sementara itu, Renault pula mencatatkan rekod kerugian 7.29 bilion Euro bagi separuh pertama 2020, dan menyatakan syarikat itu perlu menjalankan langkah penjimatan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required