UK akan hentikan jualan kenderaan petrol dan diesel bermula tahun 2030, lebih awal dari perancangan

UK akan hentikan jualan kenderaan petrol dan diesel bermula tahun 2030, lebih awal dari perancangan

Menurut perancangan awal, United Kingdom akan menghentikan penjualan kenderaan petrol dan diesel pada tahun 2040, tetapi nampaknya tempoh itu telah diubah menjadi awal, iaitu pada tahun 2030. Menurut laporan Financial Times, perdana menteri negara itu akan mengumumkan perkara tersebut dalam minggu ini.

Langkah yang diambil ini adalah untuk merangsang jualan kenderaan elektrik di UK dan sebagai sebahagian daripada inisiatif mesra alam negara itu. Bagi kereta hibrid pula, penjualannya dibenarkan sehingga tahun 2035. Berdasarkan laporan FT lagi, sekarang ini hanya satu daripada empat kereta yang dijual di UK mempunyai teknologi hibrid sementara jualan kenderaan elektrik (EV) masih lagi rendah, iaitu pada kadar 7% daripada jumlah keseluruhan kenderaan baru yang dijual pada bulan lepas.

Pengeluar kenderaan cuba membantah dengan mengatakan dana besar diperlukan untuk infrastruktur yang boleh meyakinkan pengguna untuk bertukar kepada EV, dan kenderaan jenis itu juga adalah lebih mahal. Sebagai maklum balas, kerajaan UK mengumumkan akan mengeluarkan dana 500 juta pound untuk pembangunan infrastruktur mengecas kenderaan bermula tahun hadapan.

UK akan hentikan jualan kenderaan petrol dan diesel bermula tahun 2030, lebih awal dari perancangan

Volkswagen ID.4 1ST

Syarikat yang sudah menjadi penyokong terawal dan terbesar untuk kenderaan hibrid pula cuba untuk mendapatkan tempoh yang lebih lama untuk kenderaan dengan bantuan tenaga elektrik. Kedua-dua Honda dan Toyota mempunyai kilang pengeluaran di UK, dan Honda telah memberi amaran bahawa larangan penjualan kenderaan hibrid akan menjejaskan pelaburan masa hadapan di UK. Honda pula mengatakan perubahan kepada landskap EV sahaja dalam masa 15 tahun adalah “terlalu sempit”.

“Terdapat halangan berkaitan teknologi serta sumber yang boleh menjadikan keadaan sulit dan ini bermaksud kenderaan elektrik bateri tidak boleh menggantikan kenderaan yang menggunakan enjin biasa di dalam semua segmen,” kata wakil Honda sambil memberitahu semua kenderaan yang dijual di UK menjelang 2022 akan menjadi cuma hibrid sahaja.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required