Kapal pengangkut kereta Volkswagen Group bergerak guna bahan api dari minyak masak terpakai di Eropah

Kapal pengangkut kereta Volkswagen Group bergerak guna bahan api dari minyak masak terpakai di Eropah

Pelbagai cara pengeluar-pengeluar kenderaan masa kini bagi memberikan sumbangan terhadap pemeliharaan alam sekitar. Dan untuk Volkswagen Group Logistic (VGL), mereka kini menggunakan minyak masak terpakai sebagai bahan api untuk menggerakkan kapal yang digunakan untuk membawa kereta-kereta di bawah payung VW Group.

Bahan bakar tersebut adalah bahan yang diluluskan dihasilkan dari minyak sayuran terpakai yang diambil dari restoran-restoran serta industri makanan. Kapal pertama yang diisi dengan bahan api dari minyak masak terpakai ini telah pun bergerak pada awal bulan ini, dan akan diikuti kapal kedua bermula awal 2021 nanti.

“Kami merupakan pembuat automotif pertama yang menggunakan bahan bakar ini secara meluas. Dengan cara ini, kami menggunakan minyak masak yang dibuang dalam cara yang mesra alam. Dengan emisi CO2 yang 85% lebih rendah berbanding bahan bakar fosil konvensional, sumbangannya untuk penjagaan alam sekitar adalah sangat besar,” kata ketua VGL, Thomas Zernechel.

Bagi yang tertanya-tanya “kapal ni pakai enjin apa boleh bergerak pakai minyak masak?”. Ini jawapannya; kapal berkenaan dijana oleh enjin diesel marin dari MAN, berkuasa lebih dari 19,000 PS. Kapal dengan panjang keseluruhan 180-meter berkenaan digunakan untuk mengangkut kereta-kereta VW Group seperti Audi, Seat, Skoda dan Volkswagen untuk pasaran sekitar Eropah.

Dua buah kapal digunakan untuk mengangkut 3,500 kenderaan dalam laluan dari Emden di utara Jerman melalui Dublin (Ireland), Santander (Sepanyol) dan Setubal (Portugal) kemudian pulang semula ke Emden, 50 kali setahun, menjadikan keseluruhan 250,000 unit kenderaan di bawa setiap tahun.

Pada masa hadapan, kedua-dua kapal ini akan mengisi semula bahan api di pantai Vlissingen (Belanda) dengan bahan bakar alternatif dibekalkan oleh syarikat dari Belanda iaitu GoodFuels. Dengan cara ini, emisi CO2 kedua-dua kapal dapat dikurangkan sebanyak 85% sepanjang perjalanan – dari lebih 60,000 kepada hanya 9,000 tan setahun. Malah, emisi sulfur oksida turut hampir tidak dihasilkan.

Langkah “bahan api dari bahan terbuang” ini sememangnya salah satu strategi yang dirangka bagi menjadikan VGL lebih mesra alam. Satu lagi langkah adalah untuk menggunakan cecair gas asli (LNG) sebagai bahan bakar pengangkut kereta mereka. Kapal-kapal berkenaan bergerak antara Eropah, Amerika Utara dan Amerika Latin.

Juga, semua penghantaran menggunakan keretapi di Jerman dengan DB Cargo akan diubah mengggunakan kuasa-eko. “Dengan cara ini, VGL membantu Volkswagen Group mencapai karbon neutraliti sepenuhnya menjalan 2050,” kata Zernechel lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required