Subaru BRZ, seperti yang ramai sedia maklum, turut beraksi dalam Kejuaran Super GT. Disebabkan model generasi keduanya sudah didedahkan bulan lalu, bukanlah satu hal yang mengejutkan sekiranya versi perlumbaannya pula muncul. Dalam satu video penghargaan untuk peminat, jentera berkenaan akhirnya ditunjukkan secara ringkas.

Seperti sebelumnya, BRZ untuk Super GT dibina mengikut spesifikasi GT300 dan tampil lebih rendah serta lebar berbanding versi biasa untuk jalan raya. Ia mengenakan lanjutan bahagian fender yang sinonim untuk perlumbaan tersebut, spoiler depan besar, corong dan bukaan udara yang banyak, diffuser belakang dalam saiz besar serta sayap belakang yang tinggi.

Perkakasan tambahan bagi spesifikasi lumba itu mengikut penggayaan sedia ada BRZ, termasuk kedudukan lampu lebih tinggi, muncung yang menonjol, spoiler belakang serta reka bentuk C untuk lampu belakang yang disertai juga jalur hitam berkilau.

Selain serba sedikit persamaan dari sudut penampilan itu, jentera GT300 berkenaan sangat berlainan kelengkapan dalaman yang digunakannya. Kereta baru ini dijangka menggunakan enjin empat-silinder mendatar — dari versi untuk perlumbaan yang berbeza.

Seperti tahun-tahun sebelumnya, BRZ GT300 ini akan berlumba bersama jentera GT3 lainnya. Kita di sini juga ada harapan untuk melihat jentera ini beraksi memandangkan kejuaraan itu akan kembali berlumba di Malaysia – yang tertangguh tahun ini akibat pandemik. Maklumat lanjutnya akan diumumkan kelak, bergantung kepada keadaan semasa pandemik Covid-19 dan larangan pergerakan antarabangsa.