PKP 2.0: Kilang automotif boleh beroperasi semula

PKP 2.0: Kilang automotif boleh beroperasi semula

Dalam tempoh kurang lebih empat hari, Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) sudah dua kali menukar keputusan berkaitan operasi kilang automotif di kawasan yang dikenakan PKP 2.0. Awalnya dibenarkan (pada 11 Januari 2021), “Senarai Perkhidmatan Perlu” yang dibolehkan untuk beroperasi kemudiannya diubah dengan makluman “Tidak termasuk aktiviti perkilangan automotif” (13 Januari 2021).

Dan hari ini, keputusan itu sekali lagi diubah dan MITI memberi kebenaran kepada kilang automotif untuk beroperasi, dan mengemaskini sekali lagi senarai berkenaan. Dua kali pusing, dan perkembangan terbaru ini membolehkan segala aktiviti perkilangan automotif dijalankan — tentulah dengan pematuhan SOP ketat yang boleh dipatuhi oleh syarikat.

Setakat hari ini, 16 Januari 2021, senarai berkenaan sekali lagi dikemaskini dan MITI telah berikan lampu hijau kepada kilang automotif, yang merangkumi pengilangan kenderaan dan komponen, untuk meneruskan operasi mereka sepanjang tempoh PKP 2.0 ini.

PKP 2.0: Kilang automotif boleh beroperasi semula

Perkembangan beberapa hari sebelum ini menyaksikan beberapa pihak memberikan respon terhadap perkara ini. Misalnya, Institut Automotif, Robotik dan IoT (MARii) yang menyuarakan sokongan terhadap langkah bagi sektor automotif untuk kembali beroperasi dengan kadar segera walau pun dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan fasa kedua (PKP 2.0) ini.

“Sektor ini telah menyumbang sebanyak RM13.1 bilion menerusi pasaran eksport pada tahun 2019 dan memiliki lebih 700,000 tenaga kerja, turut menunjukkan prestasi yang baik tahun lalu walaunpun berhadapan dengan pandemik Covid-19, yang mengakibatkan banyak gangguan dan penurunan pengeluaran,” ujar Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) MARii, Datuk Madani Sahari.

Jadi, kilang automotif sudah boleh beroperasi selepas ini. Harapnya MITI juga tetap pendirian dan jelas dengan sebarang keputusan yang nak diambil, sebelum buat apa-apa pengumuman selepas ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required