PKP 2.0:Pembuatan auto adalah penting, perlu beroperasi; nilai eksport RM10b, 700k pekerja – MARii

PKP 2.0:Pembuatan auto adalah penting, perlu beroperasi; nilai eksport RM10b, 700k pekerja – MARii

Institut Automotif, Robotik dan IoT (MARii) mengatakan sokongan terhadap langkah bagi sektor automotif di negara ini kembali beroperasi dengan kadar segera walau pun dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan fasa kedua (PKP 2.0) ini. Ia adalah sangat penting memandangkan sumbangan besar industri untuk ekonomi negara, ujar Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) MARii, Datuk Madani Sahari.

Katanya, sektor ini telah menyumbang sebanyak RM13.1 bilion menerusi pasaran eksport pada tahun 2019 dan memiliki lebih 700,000 tenaga kerja, turut menunjukkan prestasi yang baik tahun lalu walaunpun berhadapan dengan pandemik Covid-19, yang mengakibatkan banyak gangguan dan penurunan pengeluaran.

Di sebalik semua cabaran ini, eksport alat ganti dan komponen ke pasar serantau telah melebihi sasaran RM10 bilion pada akhir Oktober, dan Madani mengatakan bahawa pentingnya momentum itu berlanjutan, kerana jika ditunda (pembukaan semula operasi pengilangan) yang agak lama, ia akan memberikan kesan negatif terhadap industri.

Pada awal PKP 2.0 dilaksanakan, Kementerian Perdagangan dan Industri Antarabangsa (MITI) telah memutuskan industri pembuatan automotif dibenarkan untuk beroperasi dalam tempoh tersebut. Walau bagaimana pun, selepas 24 jam, ia telah dibatalkan, di mana semua kilang pemasangan dan kemudahan pembuatan komponen kini tidak lagi dibenarkan beroperasi sepanjang tempoh PKP. Walau bagaimana pun, bilik pameran, pusat servis dan bengkel automotif dibenarkan beroperasi seperti biasa.

Madani berkata industri pembuatan automotif telah mematuhi prosedur operasi standard (SOP) yang ketat, sesuai dengan saranan Kementerian Kesihatan dan Majlis Keselamatan Negara (MKN). Pemain industri termasuk dari OEM hingga ke pengeluar komponen, telah mempraktikkan tahap automasi yang ketat dan amalan pengeluaran yang ditetapkan, yang membolehkan mereka mematuhi semua SOP yang digariskan dengan lebih baik.

Tambahnya lagi, MARii akan terus membantu dalam sebarang perbincangan dan mencari jalan penyelesaian terbaik antara pihak berkuasa dengan industri. Selain membantu mencari penyelesaian untuk membantu industri dalam memerangi Covid-19. Beliau turut menambah, sejak bermulanya penyebaran wabak ini, pihaknya telah terlibat dalam inisiatif pengurusan kesihatan seperti mana yang diarahkan oleh kerajaan, ini termasuklah membangunkan Sistem Pengurusan Pintar Covid-19 (CIMS).

Ia juga telah membangunkan aplikasi pengesanan kontak ImmuSafe, di mana aplikasi ini direka spesifik untuk pengurusan kesihatan di antara industri yang beroperasi sepanjang tempoh pandemik. Pada September tahun lalu, institut ini juga telah mengumumkan kebolehupayaan kit ujian Covid-19 multi-antigen ImmuSafe, yang dibangunkan bersama Sengenics.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required