Hyundai bina kilang sistem fuel cell pertama luar negara di Guangzhou, China — siap pada tahun 2022

Hyundai bina kilang sistem fuel cell pertama luar negara di Guangzhou, China — siap pada tahun 2022

Hyundai Motor Group (HMG) umumkan semalam yang syarikat itu telah menandatangani kontrak pelaburan dengan kerajaan China untuk membangunkan kemudahan pengeluaran sistem fuel cell luar negaranya bertempat di Guangzhou. Pelaburan ini akan mempercepatkan lagi pertumbuhan Hyundai sebagai pelopor teknologi hidrogen global dan menggiatkan lagi keterlibatannya di dalam industri hidrogen yang semakin membangun di China.

Pembinaan dijadualkan bermula bulan depan dan dijangka siap pada separuh kedua tahun 2022. Kilang berkenaan akan menjadi yang pertama bagi Hyundai yang mengeluarkan fuel cell luar dari Korea Selatan, dengan kapasiti pengeluaran 6,500 unit sistem itu setahun dan akan ditingatkan dari semasa ke semasa bergantung permintaan.

Hyundai memaklumkan, kilang di Guangzhou akan memanfaatkan pengeluaran sistem fuel cell untuk membolehkan syarikat itu terus menjadi pelopor dalam industri hidrogen di China. HMG akan mengeluarkan sistem fuel cell yang sudah terbukti berkesan, yang digunakan pada SUV elektrik Hyundai Nexo di kilang baru berkenaan.

Hyundai bina kilang sistem fuel cell pertama luar negara di Guangzhou, China — siap pada tahun 2022

Syarikat Korea itu juga menyatakan yang pihaknya akan terlibat sama dengan syarikat China yang lain di dalam usaha dan projek peneraju berkaitan hidrogen yang dijalankan oleh kerajaan di Guangdong. Syarikat global yang lain, seperti dari Jepun, Jerman dan UK sudahpun mula bekerjasama dengan syarikat China untuk membangunkan teknologi berkaitan. China mensasarkan 1 juta FCEV di atas jalan negara itu menjelang 2035, sebahagian besarnya untuk sektor komersil.

Pada Disember 2018, HMG mengumumkan perancangan “Fuel Cell Vision 2030” untuk mengukuhkan lagi komitmen terhadap hidrogen. Sebahagian daripada rancangan ini adalah untuk mengeluarkan 700,000 fuel cell setiap tahun untuk memenuhi permintaan sektor industri. Hyundai menjadi yang terawal memberi tumpuan kepada teknologi ini, dengan memperkenalkan model ix35 FCEV secara massa pada 2013. Nexo pula mula masuk pasaran pada 2018.

Kumpulan ini juga telah berjaya menyerahkan tujuh unit pertama trak XCIENT Fuel Cell keluarannya, sebuah trak elektrik fuel cell pertama dunia yang dikeluarkan secara massa, kepada pelanggan di Switzerland hujung tahun lalu. Hyundai juga baru-baru ini memperkenalkan HTWO, sebuah jenama baru untuk sistem fuel cell keluarannya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required