Hyundai panggil balik Kona EV dan Nexo di Korea untuk baiki sistem brek elektronik yang bermasalah

Hyundai panggil balik Kona EV dan Nexo di Korea untuk baiki sistem brek elektronik yang bermasalah

Sebelum ini, jenama Hyundai-Kia telah memanggil semula ratusan ribu keretanya di Amerika Syarikat disebabkan risiko kebakaran. Kali ini, ia terjadi di negara kelahirannya sendiri, Korea Selatan.

Menurut kementerian pengangkutan Korea Selatan, Hyundai telah merancang untuk memanggil balik sejumlah 50,864 unit Kona Electric dan Nexo di negara terbabit ekoran masalah sistem brek elektronik, laporan Reuters. Sistem brek pada EV terbabit mungkin tidak berfungsi disebabkan ada masalah pada perisian, namun begitu, pihak kementerian terbabit tidak memaklumkan jika isu tersebut ada menyebabkan kemalangan.

Panggilan balik tersebut membabitkan sekitar 40,000 unit Kona Electrik yang diproduksi antara Mei 2019 dan November 2019, dan 10,138 unit bagi SUV Nexo janaan sel bahan api hidrogen yang dikeluarkan pada Januari 2018 hingga November 2020. Kia turut merancang untuk memanggil semula 1,895 unit model Soul EV untuk isu yang sama.

Hyundai panggil balik Kona EV dan Nexo di Korea untuk baiki sistem brek elektronik yang bermasalah

Walau bagaimana pun perkara ini tidak dipastikan sama ada ia turut menjejaskan model EV tersebut di pasaran lain. Kona Electrik kini menjadi salah satu model elektrik terlaris di Eropah disebabkan spesikasinya yang utuh dan juga harganya yang menarik. Laporan mengatakan jualan Kona Electrik di luar Korea mencecah lebih tiga per empat daripada jumlah jualan keseluruhan model terbabit.

Ini adalah isu berasingan dari panggilan balik Kona Electric sebelum ini, yang melibatkan sekurang-kurangnya 74,000 unit di seluruh dunia. Isu sebelum ini melibatkan risiko kebakaran selepas beberapa insiden berlaku di Korea, Kanada dan Eropah dalam tempoh dua tahun kebelakangan ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required