Johor uji Automated Rapid Transit di Iskandar M’sia

Johor uji Automated Rapid Transit di Iskandar M’sia

Sistem Automated Rapid Transit (ART) kini sudah pun tiba di Johor untuk program ujian pertamanya, yang akan dibuat di bandar Iskandar Malaysia bermula suku pertama tahun ini, lapor The Edge Market. Projek ini akan diuruskan oleh Mobilus, iaitu syarikat kerjasama dengan pegangan 51:49 antara Ireka Corporation dan CRRC Urban Traffic (syarikat di bawah CRRC Group).

Ujian berkenaan sepatutnya telah pun dimulakan pada tahun lalu, namun ia terpaksa ditangguhkan sehingga ke tahun ini kerana pandemik Covid-19. Menurut pengarah urusan kumpulan Ireka Datuk Lai Voon Hon, program ujian perintis ini turut akan menampilkan tujuh pengeluar bas yang lain.

“Ini akan menjadi salah satu laluan ujian untuk projek Iskandar Malaysia Bus Rapid Transit (IMBRT) yang lebih besar, sistem transit komprehensif untuk Iskandar Malaysia meliputi jaringan lebih dari 2,000 km pada Fasa 1,” kata beliau lagi dalam satu kenyataan.

ART dikelaskan sebagai sistem transit dengan kapasiti-sederhana untuk pengangkutan penumpang urban, yang memberikan kapasiti penumpang lebih tinggi pada kos lebih rendah berbanding sistem rel aliran ringan, dan akan digerakkan dengan sumber tenaga bersih seperti elektrik atau hidrogen, menurut The Edge Markets.

Kenderaan untuk sistem ini dibuat oleh China Railway Construction Corporation (CRCC) yang turut menghasilkan tren KTM Intercity sebelum ini. Ia didakwa dipadankan dengan bateri yang mampu bergerak sejauh 24 km dengan caj selama 10-minit.

‘Tren’ tanpa landasan sebenar ini dipadankan dengan penderia yang akan mengesean landasan maya, di buat di atas jalan raya. Ia akan bergerak berdasarkan input dari penderia berkenaan mengikut landasan maya yang dibuat secara berautonomi dengan kelajuan sehingga 70 km/j. Walau bagaimanapun, ia tetap akan diberikan pemandu untuk mengawasi operasinya bagi tujuan keselamatan.

Johor uji Automated Rapid Transit di Iskandar M’sia

Satu set ART berkenaan mampu membawa 300 orang pada satu-satu masa menggunkan tiga gerabak, dan ia boleh ditambah dengan dua lagi gerabak bagi membawa sekitar 500 orang, menurut laporan berkenaan.

Lai turut menjelaskan bahawa implementasi projek perintis ART ini merupakan langkah penting kearah membantu menambah baik sistem pengangkutan awam di Iskandar Malaysia, dan juga sebagai promosi kepada pembangunan pantas ekonomi dan masyarakat di kawasan berkenaan.

Selain dari program ujian perintis ini, kajian teknikal kebolehlaksanaan turut akan dijalankan oleh Institut Pengangkutan Malaysia (MITRANS), iaitu institut di bawah Universiti Teknologi MARA, lapor The Edge Markets lagi.

MITRANS akan menyediakan laporan kajian berkenaan terhadap adaptasi ART sebagai sistem pengangkutan urban baharu selepas program ujian perintis ini tamat di Johor, dengan merujuk kepada infrastruktur jalan raya dan persekitaran pengangkutan awam di Malaysia buat masa sekarang.

Bandar terkini yang telah pun menggunakan sistem ART ini adalah bandar Yibin di Sichuan, China, dan laluan T1 di bandar berkenaan merupakan laluan pertama dari tujuh laluan lain yang dirasmikan pada Disember 2019 selepas habis tempoh percubaan.

Laluan T1 di Yibin berkenaan dibuat sepanjang 17.7 km dan melalui kawasan perniagaan utama bandar tersebut, serta menghubungkan terminal rel berkelajuan tinggi.

Bandar tersebut mempunyai populasi sekitar 4.5 juta orang dan laluan T1 tersebut dilaporkan digunakan oleh 25,000 orang setiap hari, membolehkan kesesakan jalan raya di Yibin berkurangan 20% sejak laluan tersebut dibuka, lapor The Edge Markets.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required