Great Wall Ora Good Cat diperkenal di Thailand — 145 PS/210 Nm, 401 km-501 km jarak, memori parkir AI

Great Wall Ora Good Cat diperkenal di Thailand — 145 PS/210 Nm, 401 km-501 km jarak, memori parkir AI

Great Wall Motor kini mula menembusi pasaran Thailand bagi kenderaan elektrik keluarannya, dimulakan dengan pengenalan model Ora Good Cat EV. Nama yang merupakan terjemahan literal dari bahasa Cina, Haomao, Good Cat datang dengan sistem janaan motor elektrik tunggal yang menghasilkan 145 PS dan 210 Nm tork pacuan roda depan.

Muncul buat pertama kali di pasaran China September tahun lalu, Ora Good Cat menggunakan platform Lemon oleh Great Wall Motors sendiri yang turut digunakan pada SUV Haval H6, serta akan juga digunakan pada model MINI elektrik akan datang, yang akan dibina dengan usaha sama antara Great Wall dan BMW. Ora berukuran 4,235 mm panjang, 1,825 mm lebar dan 1,596 mm tinggi dengan 2,650 mm jarak antara roda.

Pecutan 0-50 km/j kereta ini dalam masa 3.8 saat, dengan laju maksimum didakwa mampu mencapai 150 km/j. Ora Good Cat mempunyai berat 1,510 kg, serta ruang 228 liter tersedia, atau 858 liter dengan kerusi belakang direbahkan. Suspensi depan pula menggunakan jenis MacPherson Strut sementara di belakang dari jenis torsion beam. Bergantung kepada tingkat kemasan, saiz tayar yang digunakan antara 205/55R17 atau 215/50R18.

Great Wall Ora Good Cat diperkenal di Thailand — 145 PS/210 Nm, 401 km-501 km jarak, memori parkir AI

Terdapat dua kapasiti bateri ditawarkan, 47.8 kWh dan 59.1 kWh, masing-masing memberikan 401 km dan 501 km jarak perjalanan. Pengecasan AC standard memerlukan lapan jam untuk penuh, sementara jenis pengecasan pantas DC dari 30% hingga 80% boleh dicapai dalam masa 30 minit.

Ciri pemanduan autonomous juga sebahagiannya ada melengkapi model ini, memalui sistem yang dikenali sebagai Ora Pilot Driving, yang termasuk ciri seperti kawalan melayar adaptif, kawalan pendikit automatik dan bantuan selekoh pintar. Turut disertakan ialah ciri lain seperti Wisdom Dodge, yang akan mengalih arah kereta daripada kenderaan besar di lorong bersebelahan dan tetap kekal di lorong sendiri.

Kereta ini turut menampulkan ciri Ora Pilot Safety, yang merangkumi amaran perlanggaran depan dengan AEB, pengesanan titik buta, amaran pertukaran lorong, amaran perlanggaran belakang dan amaran lintasan trafik belakang. Di bawah ciri Ora Pilot Parking pula ialah fungsi parkir autonomous, yang termasuk memori parkir AI – kereta ini akan mempelajari dan mengingat laluan ke ruang parkir melalui tunjuk arah satelit dan radar ultrasonic.

Great Wall Ora Good Cat diperkenal di Thailand — 145 PS/210 Nm, 401 km-501 km jarak, memori parkir AI

Ditunjuk bersama Haval H6 ketika taklimat berkenaan, dua model ini akan menjadi pendahulu bagi empat model baru yang akan diperkenalkan di pasaran Thailand sepanjang tahun ini. Dua lagi baki model yang akan menyertainya ialah masing-masing hatchback dan SUV, atau mungkin juga MPV.

Harga Ora Good Cat di sana masih belum didedahkan, tetapi di China, ia dijual dalam harga antara 103,900 yuan (RM65,221) hingga 143,900 yuan (RM90,340).

Tahun lalu, Great Wall Motors mengumumkan hasrat syarikat itu untuk menjadikan Thailand sebagai hab bagi kenderaan elektrik keluarannya untuk rantau ASEAN, selepas perbincangan dengan pihak pengurusan tertinggi negara itu — bersama Menteri Tenaga dan Lembaga Pelaburan Thailand. GWM melabur besar di Thailand dalam tempoh enam bulan sebelum itu, sebagai langkah strategi global bagi kenderaan RHD untuk dieksport di rantau ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required