Pasukan F1 Ferrari dan Shell panjangkan kerjasama yang terjalin selama 92-tahun sebagai rakan inovasi

Pasukan F1 Ferrari dan Shell panjangkan kerjasama yang terjalin selama 92-tahun sebagai rakan inovasi

Jenama petroleum Shell dan juga pasukan Formula 1 dari Itali, Ferrari sememangnya satu gandingan yang cukup ikonik – tahukah anda kerjasama kedua-dua pihak ini sebenarnya sudah bermula sejak 92-tahun yang lalu? Dan kerjasama ini akan dipanjangkan lagi setelah Ferrari dan Shell menyambung perjanjian kerjasama mereka, yang menyaksikan Shell akan terus berfungsi sebagai “rakan inovasi” kepada Ferrari.

Sepanjang kerjasama yang telah berjalan sejak tahun 1929 berkenaan, Shell dan Scuderia Ferrari telah berjaya merangkul 22 gelaran Juara Dunia F1 iaitu 10 gelaran pengeluar dan 12 gelaran pemandu.

“Hubungan antara Scederia Ferrari dan Shell bermula sejak 1929, iaitu tahun pasukan kami ditubuhkan. Pada masa itu, kami telah menghasilkan banyak kejayaan bersama. Kami gembira bahawa kerjasama kami kini telah ditetapkan untuk diteruskan lebih lama,” kata pengarah urusan dan prinsipal pasukan Scuderia Ferrari Mission Winnow, Mattia Binotto.

Pasukan F1 Ferrari dan Shell panjangkan kerjasama yang terjalin selama 92-tahun sebagai rakan inovasi

TEST T5 ABU DHABI 2019 – MARTEDÌ 03/12/2019
credit: @Scuderia Ferrari Press Office

“Kami berkongsi banyak perkara yang sama, tak kurang juga kecemerlangan, keghairah untuk berlumba dan kerja berpasukan, yang telah membuatkan kerjasama ini unik dalam sejarah sukan permotoran. Sebagai rakan inovasi, kami akan terus bekerja dengan Shell untuk memindahkan teknologi perlumbaan kepada mobiliti serta cabaran cita-cita tinggi di hadapan khususnya sasaran untuk menjadikan Formula 1 mencapai tahap emisi sifar pada 2030,” tambahnya lagi.

Dengan perjanjian kerjasama yang diperbaharui, kedua-dua pihak bukan sahaja mensasarkan kejayaan di litar, malah turut mencari jalan menghasilkan unit penjana dengan undang-undang baharu yang akan berubah dalam F1 pada 2025, selepas pembekuan pembangunan yang berlangsung sekarang tamat.

“Kerjasama kami dengan Ferrari telah menghasilkan inovasi yang benar-benar luar biasa – innovasi yang sentiasa Shell guna untuk membangunkan bahan api dan pelincir baharu untuk pelanggan kami. Kami kini memasuki fasa yang mengujakan dalam sejarah kerjasama bersama kerana kami manfaatkan kerjasama ini bukan hanya untuk berjaya dalam litar, malah turut membangunkan bahan api dan pelincir lebih bersih untuk pelanggan kami,” kata naib presiden eksekutif global Shell untuk mobiliti, István Kapitány.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required