Daihatsu Rocky hibrid dirancang, diperkenal tahun ini

Daihatsu Rocky hibrid dirancang, diperkenal tahun ini

Nampaknya Daihatsu sedang merancang untuk memperkenalkan versi hibrid bagi SUV Rocky dalam tahun ini. Berdasarkan laporan Nikkei, langkah ini akan menandakan percubaan kedua pengeluar berkenaan terhadap teknologi hibrid, dan sistem janaan elektrifikasi itu akan dibangunkan bersama syarikat induknya, Toyota.

Model hibrid keluaran Daihatsu ialah sebuah kenderaan komersial, Hijet Mini yang jualannya berakhir pada tahun 2010. Jenama ini terdahulunya juga lebih cenderung untuk menawarkan model hibrid dengan tanda harga yang lebih tinggi kepada kelompok pelanggan utamanya, memilih untuk fokus terhadap pengurangan berat dan memperbaiki teknologi enjin pembakaran dalamannya untuk mencapai kadar penggunaan minyak yang terbaik.

Tetapi tahun lalu, kerajaan Jepun menggariskan rancangan untuk mencapai sifar karbon menjelang 2050, dan sebahagian daripada rancangan itu adalah untuk mengakhiri sama sekali penjualan kenderaan petrol menjelang tahun 2035. Dengan itu, pengeluar di Jepun dijangka akan merancakkan usaha elektrifikasi, dan Rocky hibrid sendiri akan menawarkan antara 20% hingga 30% penggunaan minyak yang lebih baik.

Daihatsu Rocky hibrid dirancang, diperkenal tahun ini

Tetapi ini juga ada harganya. Rocky hibrid mungkin akan dijual bebrapa ribu USD lebih mahal berbanding varian 1.0 turbo biasa. Cuma yang lebih menarik, ia sistem hibrid yang sebetulnya, dan bukan lagi sekadar sistem Start/Stop dengan bateri kecil.

Laporan berkenaan menyatakan Daihatsu dan Toyota telah membangunkan sebuah sistem hibrid penuh dengan motor elektriknya sahaja mampu menyediakan pacuan tanpa kehadiran enjin. Belum ada perincian teknikal yang didedahkan, tetpi enjin, bateri lithium-ion, motor elektrik dan komponen lainnya sudah dioptimumkan untuk platform DNGA.

Setakat ini, masih belum jelas adakah Rocky hibrid akan dijual di pasaran lain. Di Jepun, kenderaan kecil menyumbang kira-kira 30% bagi jualan kenderaan baru. Dengan memperkenalkan teknologi elektrikfikasi kepada segmen berkenaan akan menyebabkan pembebasan gas kenderaan turun dengan ketara, menyumbang kepada matlamat sifar karbon Jepun tersebut. Pesaing Daihatsu, Suzuki turut menawarkan kenderaan hibrid, tetapi sebahagian besar daripadanya adalah sistem ringkas yang memberi kesan kecil sahaja terhadap kecekapan minyak.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required