Perodua bagi petunjuk serius untuk hasilkan model hibrid pada masa hadapan, tapi tidak pada Ativa

Perodua bagi petunjuk serius untuk hasilkan model hibrid pada masa hadapan, tapi tidak pada Ativa

Kita sudah tahu bahawa Perodua Ativa adalah model yang diasaskan dari platform Daihatsu New Global Architecture (DNGA) – platform ini sememangnya dibangunkan sekali dengan pilihan penggerak hibrid elektrik. Malah di Jepun, kembar Ativa iaitu Daihatsu Rocky dalam versi hibrid kini sedang dibangunkan, dijangka bakal diperkenalkan tahun ini juga.

Pada Kuala Lumpur International Motor Show (KLIMS) 2018, Perodua juga ada mempamerkan mock-up sistem hibrid yang akan mereka terima pada masa akan datang. Jadi, adakah menerusi Ativa ini Perodua akan memperkenalkan model hibrid elektrik pertama mereka?

Dalam sesi soal jawab bersama media selepas sesi pandu uji ringkas Perodua Ativa di Rawang minggu lalu, Presiden dan CEO Perodua Datuk Zainal Abidin Ahmad tidak menafikan bahawa syarikatnya kini sedang dalam perbincangan dengan Daihatsu berkenaan teknologi elektrifikasi ini.

“Saya tak nafikan bahawa kami kini sedang berbincang dengan rakan kerjasama kami Daihatsu berkenaan elektrifikasi,” katanya dan menjelaskan bahawa kini mereka mempunyai pelbagai perkara yang perlu dipertimbangkan dan juga idea berkenaan penggunaan teknologi tersebut pada model-model Perodua.

Perodua bagi petunjuk serius untuk hasilkan model hibrid pada masa hadapan, tapi tidak pada Ativa

Ini adalah kerana anda perlu lihat kepada objektif sebenar dan keperluan terhadap elektrifikasi, sama ada untuk manfaat kepada alam sekitar atau untuk teknologi. Jika kami mahu mencapai elektrifikasi penuh bagi tujuan pemuliharaan alam sekitar, jadi keseluruhan rantaian tenaga – termasuk kereta – sepatutnya juga perlu mesra alam,” kata bos besar Perodua berkenaan.

Maksud Zainal, objektif untuk mencapai manfaat untuk pemuliharaan alam sekitar tidak akan tercapai sekiranya sumber utama elektrik dalam negara masih dijana oleh arang batu dan kita perlu lihat alternatif lain seperti penjana hidroelektrik.

Jadi bagi meningkatkan tahap teknologi dalam industri automotif secara keseluruhan, infrastruktur sokongan juga perlu dibangunkan. “Ia perlu berjalan serentak,” jelas Zainal.

Zainal menyatakan bahawa perbincangan berkenaan perkara ini dengan Daihatsu memang sudah berlaku dan ia benar, namun Perodua tidak boleh mendedahkan teknologi elektrifikasi jenis bagaimana dirancang untuk digunakan dalam masa terdekat. Tapi apa yang pasti untuk melihat sebuah model Perodua yang dijana oleh elektrik sepenuhnya adalah masih lagi jauh, dan pilihan paling hampir adalah teknologi hibrid.

Perodua bagi petunjuk serius untuk hasilkan model hibrid pada masa hadapan, tapi tidak pada Ativa

“Walau bagaimanapun, kami telah membuat penyelidikan dan mendapati bahawa berdasarkan perancangan, infrastruktur dan sumber tenaga sedia ada dalam negara, pilihan terbaik untuk kami adalah hibrid. Ia adalah titik di mana kami boleh menyeimbangkan antara impak kepada alam sekitar dan penjimatan bahan api. Kami masih sedang mengkaji pilihan ini, dan apabila tiba masanya, kami akan membuat pengumuman rasmi,” katanya.

Namun, Perodua telah mengesahkan bahawa Ativa tidak akan ditawarkan dalam versi hibrid seperti Rocky nanti. Tetapi mereka sangat bersungguh dengan teknologi tersebut kerana Perodua adalah jenama yang berbangga dengan penjimatan bahan api untuk setiap model keluaran mereka.

Buat masa sekarang dengan teknologi konvensional, Perodua sudahpun mampu untuk menghasilkan kereta yang mampu bergerak sejauh 22.5 km dengan hanya 1 liter petrol. Jadi dengan teknologi hibrid nanti mereka pasti boleh melangkaui apa yang telah dicapai sekarang.

“Mana-mana teknologi yang membolehkan kami mencapai tahap maksimum tersebut, kami akan mempertimbangkannya,” kata Zainal.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

  • beruang panda on Mar 04, 2021 at 11:21 am

    How much CO2 do PHEVs emit?
    Laboratory tests for PHEVs found that they emit, on average, around 44g of CO2 per kilometre. However, T&E analysed fuel efficiency data from 20,000 PHEV vehicles around the world and found that the ‘real world’ value is 117g of CO2 per kilometre.

    For comparison, a conventional hybrid – or ‘self-charging’ hybrid, which draws electric power from the brakes – emits only slightly more, at 135g of CO2 per kilometre. A new ICE car emits between 164 and 167g of CO2 per kilometre.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required