KLIMS18: Perodua prebiu sistem hibrid dari Daihatsu – bakal tampil dengan model sedemikian akan datang?

KLIMS18: Perodua prebiu sistem hibrid dari Daihatsu – bakal tampil dengan model sedemikian akan datang?

Selain dari model Concept-X, Myvi GT, dan pondok mengintai SUV baharunya, Perodua turut membawa satu model yang menunjukkan teknologi terkini yang terdiri dari teknologi petrol hibrid, teknologi bantuan pemanduan dan juga teknologi terhubung pada booth mereka di Kuala Lumpur International Motor Show (KLIMS) 2018 yang sedang berlangsung.

“Perodua Advanced Technology Powered by Daihatsu” tulis tajuk pada model tersebut, membayangkan teknologi Daihatsu berkenaan akan ‘diturunkan’ kepada Perodua.

Namun sebenarnya, sebahagian teknologi berkenaan sudahpun diberikan pada model baharu Perodua, atau secara spesifiknya sistem Advanced Safety Assist (ASA) pada Perodua Myvi 1.5 Advance yang memberikan fungsi Pre-Collision Warning (PCW), Pre-Collision Braking (PCB) (mirip kepada autonomous emergency braking, AEB), Front Departure Alert (FDA) dan Pedal Misoperation Control (PMC) – yang berfungsi menggunakan sebuah kamera yang terletak di belakang bahagian cermin pandang belakang. Pada Daihatsu sendiri, sistem ini dilengkapkan untuk model-model JDM mereka dengan nama Smart Assist.

Bagi sistem hibrid pula, ia menampilkan sistem konvensional tanpa fungsi plug-in. Sistem berkenaan boleh berfungsi dengan menggunakan tenaga elektrik sepenuhnya tanpa enjin dihidupkan, memberikan tambahan kuasa dan tork kepada enjin petrol konvensional, mampu mengecas semula bateri hibrid sama ada dengan enjin petrol atau sistem regenarative braking ketika brek diaplikasi.

Satu lagi teknologi termaju pada rangkaian sistem tersebut adalah servis terhubung, yang membolehkan kereta berkenaan berinteraksi sendiri dengan komputer pusat Perodua. Salah satu contoh bagaimana sistem berkenaan beroperasi adalah kereta akan menghantar isyarat ke Perodua sekiranya tempoh servis selenggara sudah tiba, dan Perodua akan membalasnya dengan menghantar jemputan servis kepada pemilik menerusi paparan pada kereta itu sendiri.

Bila agaknya sistem hibrid ini dan sistem terhubung tersebut akan diaplikasikan oleh Perodua? Untuk pengetahuan anda, sehingga kini Daihatsu sendiri belum menghasilkan model hibrid versi produksi mereka sendiri. Namun di Jepun, dua buah model hibrid telah dilancarkan dengan lencana Daihatsu iaitu Daihatsu Altis iaitu model rebadge dari Toyota Camry Hybrid dan juga Daihatsu Mebius iaitu rebadge dari Toyota Prius.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required