Toyota menjanjikan 10 EV di Indonesia, labur RM8b

Toyota menjanjikan 10 EV di Indonesia, labur RM8b

Toyota telah mengumumkan pihaknya akan menyalurkan pelaburan tambahan sebanyak 28 trilion rupiah (RM8 bilion) di Indonesia, di mana nilai tersebut akan diagih-agihkan sehingga 2024. Menurut CNN Indonesia, kapital tambahan itu akan digunakan untuk memproduksi kereta hibrid dan elektrik, termasuk Innova Hybrid yang diperkatakan sebelum ini.

CEO Toyota Motor Corporation Rantau Asia, Yoichi Miyazaki berkata syarikat pengeluar kereta ini akan memperkenalkan tidak kurang daripada model 10 kenderaan elektrik untuk pelanggan di Indonesia dalam jangka masa lima tahun akan datang.

Pengarah pengurusan, korporat dan perhubungan luar Toyota Motor Manufacturing Indonesia, Bob Azam menjelaskan Toyota bakal memulakan pengeluaran kereta hibrid di sana menjelang 2022. Walau pun tidak mendedahkan secara spesifik model yang bakal dikeluarkan, tetapi pastinya ia sama ada model hibrid serba baharu, atau pun berdasarkan model sedia ada.

Toyota menjanjikan 10 EV di Indonesia, labur RM8b

“Pada tahun 2022, kami akan menghasilkan model hibrid. Sama ada model sedia ada yang bakal di’hibrid’kan atau pun hibrid baharu, jadi bekalan rantaian boleh dikekalkan dan teknologi baharu boleh diadaptasi, terutamanya apabila model sebegini diterima di pasaran eksport,” ujar Bob pada Disember 2020.

Walau pun kenyataan Bob merujuk pada Innova Hybrid dan Fortuner Hybrid, namun beliau tidak mengesahkannya. Laporan turut menyebut, memandangkan Innova dan Fortuner berkongsi platform Innovative International Multi-purpose Vehicle (IMV) yang sama, jadi kedua-duanya mungkin antara yang terawal bakal dielektrifikasikan.

Selain itu, Toyota juga akan melonjakkan kapasiti produksi enjin ke 411,000 unit setahun (berbanding 250,000 unit buat masa ini), di samping memperluaskan lagi pasaran eksport ke 20 buah lagi negara, menjadikannya jumlah keseluruhan mencecah 100 negara menjelang tahun 2024. Miyazaki berkata Toyota buat masa ini sedang mempersiapkan Indonesia untuk dijadikan hab eksport, bukan setakat untuk ASEAN tetapi juga negara-negara lain.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required