Suzuki Swift Sport – tempahan di M’sia kini di buka, dijangka RM145k untuk hot-hatch 140PS/230 Nm

Suzuki Swift Sport – tempahan di M’sia kini di buka, dijangka RM145k untuk hot-hatch 140PS/230 Nm

Suzuki sudahpun mengesahkan kemasukan semula mereka ke pasaran Malaysia tempoh hari dengan Naza Eastern Motors. Dan hampir pasti model pertama yang akan mereka lancarkan di sini pada bulan ini juga adalah hot-hatch Suzuki Swift Sport generasi ketiga.

Dalam satu hantaran seorang penasihat jualan Naza yang tular di Facebook, tempahan untuk model pocket-rocket Suzuki tersebut sudahpun dibuka, dengan harga jangkaan RM145k. Harga berkenaan nampaknya jauh lebih mahal dari model generasi sebelumnya di mana ketika itu Suzuki Automobile Malaysia menjual Swift Sport generasi kedua pada 2013 dengan harga RM97,888 untuk model manual dan RM102,888 untuk versi CVT automatik.

Swift Sport generasi baharu ini akan diimport sepenuhnya dari Jepun, dan senarai menunggu dijangka akan mengambil masa selama dua-bulan. Model CBU ini juga dijangka akan di bawa ke Malaysia dalam jumlah terhad.

Model generasi baharu ini menampilkan standard lebih tinggi dari model generasi sebelumnya kerana di Jepun, ia sudah tidak lagi dilihat lawan terus kepada Honda Fit (Jazz) RS. Ini kerana ia tidak lagi menampilkan enjin 1.6 liter NA, sebaliknya dijana oleh enjin petrol turbo K14C 1.4 liter Boosterjet berkuasa 140 PS pada takat 5,500 rpm dan tork maksima 230 Nm bermula 2,500 hingga 3,500 rpm.

Suzuki Swift Sport – tempahan di M’sia kini di buka, dijangka RM145k untuk hot-hatch 140PS/230 Nm

Walaupun enjin Boosterjet berkenaan hanya menghasilkan sedikit kuasa tambahan berbanding enjin M16A terdahulu yang berkuasa 136 PS, tambahan tork yang dihasilkan model generasi baharu ini adalah sangat besar iaitu 70 Nm. Ini membolehkan hot-hatch yang hanya ditimbang seberat 970 kg berkenaan memecut dari 0-100 km/j dalam masa 8 saat dan mencatatkan kelajuan maksima 205 km/j.

Juga di Jepun, Suzuki Swift Sport ditawarkan dalam pilihan kotak gear enam kelajuan manual atau enam kelajuan automatik (dengan pedal penukar gear, tetapi tiada fungsi tiptronic pada tuil), dengan kuasa hanya memacu roda hadapan. Walau bagaimanapun, pasaran Malaysia mungkin hanya ditawarkan dengan kotak gear automatik.

Bukan hanya unit penjana yang diperbaharui, malah asas Suzuki Swift Sport generasi baharu ini juga menampilkan peningkatan jauh lebih baik. Ia diasaskan dari platform Heartect Suzuki yang menampilkan casis yang lebih tegar serta memberikan kestabilan lebih tinggi dalam kelajuan tinggi. Walaupun tidak diberikan suspensi belakang jenis bebas sepenuhnya, trailing arm Swift Sport ini dihasilkan khas bagi mengurangkan perubahan bentuk ketika mengambil selekoh.

Pelbagai warna ditawarkan untuk Suzuki Swift generasi baharu ini iaitu Burning Red Pearl Metallic, Speedy Blue Metallic, Pure White Pearl, Premium Silver Metallic, Mineral Grey Metallic, Super Black Pearl dan juga warna hero yang digunakan jentera rali Junior WRC Suzuki iaitu Champion Yellow. Namun sekali lagi, pilihan warna yang bakal di bawa kepasaran tempatan juga masih belum dapat dipastikan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

 

Add a comment

required

required