Perodua Ativa ke Toyota Raize – ubahsuai kini boleh dibuat di Malaysia, bermula RM9k siap pasang dan cat!

Perodua Ativa ke Toyota Raize – ubahsuai kini boleh dibuat di Malaysia, bermula RM9k siap pasang dan cat!

Dah lama betul Perodua tak keluarkan model yang ada kembar JDM, dan ‘sedap’ untuk dibuat ‘main’ sebab ada macam-macam aksesori dari Jepun bukan? Dan seperti yang dijangka, selepas Ativa dilancarkan pada Mac lalu, demam ‘convert’ untuk SUV kompak berkenaan pastinya akan bermula.

Kit untuk merubah Ativa anda kepada Toyota Raize JDM yang anda lihat ini dibawa ke Malaysia oleh GP Division Auto – ia bukan komponen terpakai dari halfcut, tetapi ini adalah kit baru serta asli dari Toyota! Kit lengkap ini terdiri dari bampar hadapan dan belakang, lengkap dengan segala emblem Toyota dan Raize, serta lampu nyalaan siang LED, dan juga modul lampu kabus LED pada kedua-dua bampar.

Kit asas ini dijual pada harga RM9k termasuk pemasangan dan juga cat. Tiada ubahsuai perlu dilakukan untuk ‘menyumpah’ Ativa anda kepada Toyota Raize kerana kit berkenaan adalah hampir plug and play secara keseluruhannya, kecuali pada mudguard belakang dimana ia turut memerlukan bracket asli dari Toyota.

Perodua Ativa ke Toyota Raize – ubahsuai kini boleh dibuat di Malaysia, bermula RM9k siap pasang dan cat!

Jika anda tidak berpuas hati kerana Ativa anda hanya kelihatan seperti sebuah Toyota Raize standard, GP Division yang berpusat di Kuala Lumpur ini turut menawarkan kit badan lengkap bagi memberikan imej yang lebih sporty. Kit badan tersebut terdiri dari lip bampar hadapan, skirt sisi, lip belakang bersama diffuser bersepadu dengan rekaan empat tip ekzos.

Apa yang memudahkan projek ‘sumpahan’ generasi baharu ini adalah Perodua telah menawarkan sistem elektronik dan mekanikal yang sama canggih untuk Ativa dengan kembar-kembarnya di Jepun. Kesemua varian Ativa di Malaysia secara standard dipadankan dengan enjin 1.0 liter tiga-silinder turbo berkuasa 98 PS/140 Nm bersama kotak gear D-CVT automatik.

Malah untuk dua varian tertinggi Ativa sudah pun datang dengan ciri-ciri termaju sama seperti Raize dan Daihatsu Rocky varian tinggi di Jepun seperti Lampu utama LED dengan signal sequential, lampu selekoh dan Adaptive Driving Beam (ADB), instrumen digital dengan skrin tujuh-inci, sistem bantuan pemanduan keselamatan ASA 3.0 dan pelbagai lagi.

Jadi tak payahlah anda bersusah payah seperti projek JDM dari zaman Kancil, Kelisa, Kenari hingga ke Myvi sebelum ini yang bukan sahaja melibatkan komponen badan, malah turut perlu bersusah payah untuk mencari komponen sistem mekanikal seperti enjin turbo dan juga ‘jajan-jajan’ lain untuk bahagian dalaman serta sistem elektronik.

GALERI:Perodua Ativa AV

GALERI: Toyota Raize pasaran Jepun

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

 

Add a comment

required

required