Selalunya kita dengar harga sesebuah model kenderaan itu akan lebih mahal di Malaysia berbanding di Jepun, kerana struktur cukai yang kita gunakan di sini. Namun tahukah anda untuk Perodua Ativa yang bakal dilancarkan tidak lama lagi (dan sudah pun boleh ditempah) sebenarnya jauh lebih murah berbanding kembarnya di Jepun iaitu Daihatsu Rocky dan Toyota Raize?

Dalam pengumuman yang dibuat Perodua semalam, SUV segmen-B berkenaan akan dijual pada harga jangkaan bermula RM62,500 hingga RM73,400. Manakala di Jepun, buat masa sekarang Daihatsu Rocky dijual pada harga bermula RM65k hingga RM82k, manakala Toyota Raize pula dijual pada harga bermula RM64k hingga RM80k.

Dengan segala spesifikasi yang diumumkan bersama harga yang dinyatakan Perodua itu, ia nyata mengejutkan ramai pihak dalam industri, termasuk kami sendiri. Namun mesti ada yang sinis mengatakan “Alah, kan dah rebadge Perodua, mesti la cukai lagi murah” bukan? Mari sini kita kupas lebih dalam.

Jika kita lihat dengan lebih teliti, Daihatsu Rocky varian L iaitu varian yang paling kosong dan hanya diberikan rim besi bersama penutup roda plastik serta tiada radio (ya, di Jepun masih ada model yang tiada radio!), ia dijual pada harga 1,705,000 yen (RM65,300), hampir sama dengan Perodua Ativa X, varian paling murah ditawarkan di sini dengan harga RM62,500.

Manakala untuk varian tertinggi Rocky Premium, ia dijual pada harga 2,145,000 yen (RM82,200), didatangkan dengan spesifikasi sama dengan varian tertinggi Perodua Ativa AV yang dijual pada harga RM73,400 di sini – lengkap dengan fungsi seperti Kawalan Kekal Lorong, Pemantau Titik Buta, Amaran Lintasan Trafik Belakang dan juga Cruise Control Adaptif.

Yang lagi menarik, dengan harga yang anda bayar untuk Ativa AV dan juga varian pertengahan Ativa H, ia datang standard bersama skrin infotainmen bersaiz 9.0-inci, manakala untuk Rocky Premium pembeli harus menambah bayaran sebanyak 99,000 yen (RM3,800) bagi mendapatkan ciri yang sama kerana ia ditawarkan sebagai opsyen.

Warna juga satu lagi perincian yang membuatkan pembeli di Malaysia beruntung – anda hanya perlu menambah bayaran sebanyak RM800 sekiranya mahu Ativa AV anda hadir dengan warna badan dua tona (bumbung hitam), manakala untuk pembeli Rocky di Jepun opsyen yang sama ditawarkan dengan harga 77,000 yen (RM2,950)!

Begitu juga dengan Toyota Raize pada pasaran Jepun. Model paling asas Raize X dijual pada harga lebih murah dari Rocky L adalah kerana ia tidak dibekalkan dengan pakej Smart Assist, terdiri dari sistem seperti Amaran Pra-pelanggaran, Brek Pra-pelanggaran (brek kecemasan automatik/AEB), Amaran Pergerakan Hadapan dan juga Kawalan Salah Operasi Pedal. Sistem ini hanya ditawarkan bermula varian Raize X “S”, dijual pada harga 1,745,000 yen (RM66,800).

Sekali lagi Ativa menang di sini kerana setiap fungsi Smart Assist berkenaan adalah ciri standard untuk semua varian Ativa di Malaysia termasuk varian paling asas Ativa X, dijenamakan semula sebagai sistem Advance Safety Assist (ASA) 3.0.

Setiap harga model-model pasaran domestik Jepun yang kami sebutkan di atas adalah model dengan pilihan pacuan dua roda, setara dengan Ativa yang hanya ditawarkan dalam versi pacuan roda hadapan. Di Jepun kebiasaannya ia turut hadir dengan penawaran model pacuan semua roda kerana mereka perlu menempuh musim salji.

Jadi untuk model pacuan semua roda tersebut akan dijual pada harga lebih tinggi; Daihatsu Rocky Premium 4WD dijual pada harga 2,367,200 yen (RM90,700), manakala Raize Z 4WD pula dijual pada harga 2,282,200 yen (RM87,400).

Perlu diingatkan, harga untuk Ativa ini adalah termasuk pengecualian SST, serta jangan lupa perbandingan harga di Jepun juga bergantung pada kadar tukaran wang asing yang sentiasa berubah. Jadi, anda masih rasa harga yang ditawarkan untuk Perodua Ativa D55L ini masih mahal?

Untuk mengetahui perincian paling terkini termasuk harga dan spesifikasi berkenaan Perodua Ativa, anda boleh baca artikel pada PAUTAN INI.