Proton akan produksi enjin 1.5 Turbo di M’sia, ganti sepenuhnya tempat enjin CamPro CFE Turbo – vendor

Proton akan produksi enjin 1.5 Turbo di M’sia, ganti sepenuhnya tempat enjin CamPro CFE Turbo – vendor

Tidak lama lagi Proton bakal memproduksi sendiri enjin 1.5 liter tiga-silinder (dikenali sebagai Global Engine Petrol 3 atau GEP3) yang digunakan pada X50 serta X70 versi eksport (ke Pakistan), menurut laporan tahunan 2021 Sapura Industrial.

Langkah untuk membesarkan lagi aktiviti CKD ini adalah sebahagian dari program Geely-Proton di Malaysia, yang bakal membantu perniagaan eksport Proton menerusi proses tersebut.

Dalam laporan berkenaan, Sapura Industrial menyatakan bahawa mereka telahpun menerima surat penganugerahan bagi membekalkan berberapa komponen enjin GEP3 kepada Proton, antaranya penyerap getaran kilasan, serta aci sesondol bagi injap kemasukan dan ekzos.

Laporan itu turut menyatakan bahawa enjin GEP3 ini bakal menggantikan sepenuhnya tempat untuk enjin 1.6 turbo CampPro CFE (dikenali dengan kod nama Phoenix), tetapi ia mungkin akan berlaku pada model-model akan datang Proton.

Proton akan produksi enjin 1.5 Turbo di M’sia, ganti sepenuhnya tempat enjin CamPro CFE Turbo – vendor

Sebelum ini Proton sudahpun menyatakan bahawa enjin-enjin CamPro mereka akan terus digunakan, jadi model sedia ada seperti Iriz, Persona, Exora dan Saga akan terus menggunakannya. Dengan enjin GEP3 yang lebih baru ini, Proton berpeluang untuk masuk semula ke pasaran eksport yang mengenakan standard emisi yang tinggi dan ketat.

Enjin GEP3 ini telah dibangunkan oleh Volvo dan Geely berdasarkan Volvo Engine Architecture, kemudian dipasarkan dengan nama Drive-E dan G-Power mengikut jenama masing-masing.

Di Malaysia, Proton sudahpun menggunakan enjin GEP3 berkenaan dalam dua versi. Versi dengan sistem suntikan bahan api pelbagai titik yang menjana 150 PS (148 hp) dan tork maksima 226 Nm dibekalkan pada X50 varian Standard, Executive dan Premium.

Proton akan produksi enjin 1.5 Turbo di M’sia, ganti sepenuhnya tempat enjin CamPro CFE Turbo – vendor

Manakala versi lebih berkuasa dengan sistem suntikan bahan api terus menjana 177 PS (175 hp) dan 255 Nm dipadankan pada X50 varian tertinggi Flagship, serta X70 1.5 T-GDI yang dieksport ke Pakistan. Kedua-dua versi enjin berkenaan dipadankan dengan kotak gear klac-berkembar jenis basah tujuh-kelajuan yang dibangunkan oleh CEVT (China Euro Vehicle Technology).

Seperti yang diterangkan oleh Proton sebelum ini, enjin 1.5 Turbo berkenaan turut akan digunakan pada model-model baharu mereka untuk masa hadapan, dan dua daripadanya adalah model yang dibangunkan sendiri di Malaysia.

“Langkah ini adalah sebahagian daripada gambaran berkaitan strategi penawaran sistem rangkaian kuasa di masa akan datang. Enjin 1.5 T berkenaan adalah variasi dari unit 1.5 TGDi, dan dibangunkan untuk memenuhi keperluan perancangan masa depan Proton. Ini merupakan pengenalannya yang pertama, dan ia akan digunakan pada model-model akan datang Proton di Malaysia,” jelas Pengarah Kejuruteraan Kumpulan, Proton, Hazrin Fazail Haroon sebelum ini.

Proton akan produksi enjin 1.5 Turbo di M’sia, ganti sepenuhnya tempat enjin CamPro CFE Turbo – vendor

Enjin GEP3 tersebut dijangka akan diproduksi di kilang Proton Tanjung Malim, yang sehingga kini terus dibesarkan dan ditingkat taraf serta menerima banyak suntikan dana pelaburan. Seperti yang telah diterangkan oleh Proton pada Oktober 2018, fasa pertama pembesaran kilang tersebut termasuk fasiliti body in white (BIW) baharu, sub pemasangan, trim dan kemasan akhir, serta fasiliti logistik yang dijangka akan dilengkapkan pada Februari 2019.

Ketika itu Proton turut menyatakan bahawa proses pembesaran tambahan mungkin akan menyaksikan ia akan ditambah dengan kilang enjin, dan nampaknya ia sangat berkait rapat dengan apa yang telah disebut dalam laporan Sapura International ini, serta akan meningkatkan jumlah pelaburan dari RM1.2 bilion kepada RM3 bilion.

Dengan pelbagai model yang telah dirancang, persediaan yang dilakukan ini akan memastikan mereka mendapat bekalan bagi memenuhi permintaan yang kritikal kepada Proton, serta dengan produksi lebih banyak komponen secara tempatan juga akan memberikan kelebihan bagi mencapai sasaran tersebut.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required