Volvo XC40 Recharge T5 dilancarkan di Malaysia – dari RM242k; 1.5L 3-silinder PHEV; 264 PS, jarak EV 44km

Volvo XC40 Recharge T5 dilancarkan di Malaysia – dari RM242k; 1.5L 3-silinder PHEV; 264 PS, jarak EV 44km

Volvo Car Malaysia (VCM) telah pun melancarkan model XC40 Recharge T5, yang merupakan varian plug-in hybrid bagi barisan SUV jenama berkenaan. Ia menyertai varian sedia ada iaitu XC40 T5 AWD R-Design yang tiba lebih awal seperti barisan PHEV Volvo yang lain (XC60, XC90, S60 dan S90), ini merupakan barisan model tempatan kini sudah ada pilihan elektrifikasi.

Seperti mana model Volvo lain yang dijual di sini, ahli baharu ini juga merupakan model pemasangan tempatan (CKD), yang dipasang di fasiliti Volvo Car Manufacturing di Shah Alam. Untuk XC40 Recharge T5 ini, ia dijual pada harga atas jalan RM241,997 dengan insurans, dengan pengecualian cukai jualan (100%) sehingga 30 Jun ini.

Di mana harga yang disebut itu sedikit tinggi berbanding XC40 T5 AWD R-Design (sebanyak RM547) yang terjual pada harga RM241,450. Sebelum ini kami memaklumkan bahawa model bukan-PHEV akan lebih murah, turun hingga RM231,651 berbanding RM241,450 sebelum ini. Dengan struktur harga baharu, jika anda mahukan XC40 PHEV, harganya lebih RM10,346 berbanding varian bukan-PHEV.

Bagi penjana kuasa Recharge T5, ia digandingkan dengan unit 1.5 liter pengecas turbo tiga-silinder petrol dengan output 180 PS (178 hp) dan tork 265 Nm, bersama transmisi dwi-klac kering tujuh-kelajuan dan motor elektrik.

Volvo XC40 Recharge T5 dilancarkan di Malaysia – dari RM242k; 1.5L 3-silinder PHEV; 264 PS, jarak EV 44km

Tidak seperti model yang lebih besar termasuk yang dilengkapi T8 Twin Engine, motor elektrik yang diberikan pada XC40 PHEV ini bukanlah ditempatkan di gandar belakang, tetapi diletakkan di antara enjin dan kotak gear. Selain itu, ia juga tidak diberikan pacuan semua-roda elektrik, dan kuasanya disalurkan ke roda hadapan.

Motor elektriknya mampu memberikan kuasa pada 82 PS (81 hp) dan 160 Nm, sekaligus menambah kuasa keseluruhan sebanyak 262 PS (258 hp) dan 425 Nm. Selalunya, pada model PHEV lain, bukan mudah untuk menggabungkan output kedua-duanya, jadi bagaimana Volvo melakukannya?

Jawapan yang kami terima adalah terus dari Håkan Sandquist, pengarah strategi penjana kuasa di China Euro Vehicle Technology (CEVT), yang memaklumkan kepada paultan.org, “kami mempunyai solusi teknikal yang membolehkan kami untuk memiliki kuasa sepenuhnya daripada ICE dan dalam masa yang sama juga untuk motor elektrik.”

Sambungnya lagi, “Motor elektrik kami disambungkan pada salah satu aci (shaft) dalaman di dalam kotak gear, dan ia boleh beralih secara bebas dari gear yang digunakan oleh enjin pembakaran. Maka, ia membolehkan kami memperoleh kuasa sepenuhnya daripada kedua-dua enjin dan motor elektrik dalam satu masa yang sama. ”

Volvo XC40 Recharge T5 dilancarkan di Malaysia – dari RM242k; 1.5L 3-silinder PHEV; 264 PS, jarak EV 44km

Bagi aspek prestasi, bagi kedua-dua versi XC40 (dan juga model Volvo yang lain), ia dihadkan kepada 180 km/j seperti mana pengumuman keselamatan yang dilaksanakan oleh Volvo sebelum ini. Walau bagaimana pun, XC40 PHEV mampu dipecut dari sifar ke 100 km/j dalam 7.3 saat, lebih perlahan berbanding XC40 T5 AWD dengan 6.4 saat.

Varian bukan-PHEV pula memiliki sekitar 252 PS (249 hp) dan 350 Nm dari hamburan enjin 2.0 liter pengecas turbo empat-silinder petrol, yang dipadankan bersama kotak gear automatik lapan-kelajuan dan sistem pacuan semua-roda.

Antara alasan mengapa ia memilik prestasi yang berbeza ialah XC40 PHEV sedikit berat disebabkan ia turut membawa bateri lithium-ion 10.7-kWh, sekaligus memiliki berat sehingga 1,875 kg berbanding varian bukan-PHEV yang hanya 1,704 kg. Disebabkan baterinya diletakkan di antara enjin dan kotak gear, maka kapasiti tempat penyimpanan barangan tidak terjejas, iaitu 460 liter, walau pun saiz tangki minyaknya diturunkan sebanyak lima liter, kini menjadi 49 liter sahaja.

Manakala bagi penggunaan bahan apinya adalah serendah 2.2 liter bagi setiap 100 km, iaitu lebih baik berbanding varian bukan-PHEV dengan 7.7 liter per 100 km.

Volvo XC40 Recharge T5 dilancarkan di Malaysia – dari RM242k; 1.5L 3-silinder PHEV; 264 PS, jarak EV 44km

Malah jarak bagi kuasa elektrik juga meningkat sehingga 44 km apabila bateri dicas penuh, menggunakan pengecas onboard AC 3.7-kW dan kabel sambungan Type 2. Dengan tiga-pin yang biasa, soket 2.3-kW, ia mengambil masa sekitar lima jam untuk mencapai pengecasan penuh, manakala jika menggunakan stesen pengecas 3.7-kW, tujuh-Kw atau 22-kW yang lebih berkuasa, masa pengecasan dikurangkan ke tiga jam.

Sebagai sebahagian daripada pelancaran XC40 PHEV, VCM turut memasukkan wallbox dalam setiap pembelian, tetapi anda perlu mendapatkan perkhidmatan juruteknik terlatih untuk memeriksa sistem elektrik di rumah ada bagi menentukan sama ada boleh disesuaikan atau tidak.

Bagi rekaannya, ia diberikan port pengecasan di bahagian hadapan iaitu di sebelah kiri fender, perkataan Recharge pada C-pillar dan kemasan ekzos di belakang. Untuk pasaran kita, model ini turut didatangkan dengan pakej R-Design, termasuk kemasan hitam berkilat pada gril, bersama kemasan hitam pada tingkap dan bampar.

Senarai kit standard pula lebih kurang sama dengan XC40 T5 AWD R-Design, termasuklah casis sport, lampu utama LED sepenuhnya dengan Active High Beam dan Active Bending Lights; lampu kabus dan lampu belakang LED; bersama roda aloi potongan berlian hitam pekat lima-jejari-berkembar 19-inci (dengan tayar profil 235/50).

Volvo XC40 Recharge T5 dilancarkan di Malaysia – dari RM242k; 1.5L 3-silinder PHEV; 264 PS, jarak EV 44km

Di dalamnya, ia diberikan skrin sesentuh infotainmen Sensus Connect sembilan-inci, lapan-pembesar suara, sistem audio 250-watt, sokongan Android Auto dan Apple CarPlay, pengecas telefon bimbit tanpa wayar, tempat duduk R-Design larasan kuasa dengan fungsi memori untuk bahagian pemandu, upholstery tekstil kulit/Nubuck, Cutting Edge décor inlay, kawalan suhu dwi-zon dengan Clean Zone dan corong di belakang, corak plat spesifik-Recharge dan kemasukan tanpa kunci serta butang penghidup enjin.

Untuk aspek keselamatan, XC40 PHEV didatangkan dengan City Safety (sistem mengelak pelanggaran dengan sokongan di persimpangan; pengesan pejalan kaki, penunggang basikal dan haiwal bersaiz besar), amaran pelanggaran hadapan dan belakang, Kawalan Kepekaan Pemandu, Bantuan Kekal Lorong, Run-Off Road Mitigation dengan Road Edge Detection, Oncoming Lane Mitigation, Sistem Informasi Titik Buta (BLIS) dengan Steer Assist dan Cross Traffic Alert (CTA) bersama Autobrake.

Ia turut diberikan tujuh beg udara, dengan sistem keselamatan pasif (Bantuan Mula Mendaki, Kawalan Menurun Bukit, EBD, Kawalan Kestabilan Elektronik) dan sistem bantuan pemandu termasuk Adaptive Cruise Control, Pilot Assist serta Park Assist Front & Rear.

Pembeli mempunyai lima pilihan warna iaitu Crystal White Pearl, Bursting Blue Metallic, Black Stone, Coral Red Metallic dan Glacier Silver Metallic – dan kesemuanya dengan bumbung dan perumah cermin sisi hitam, Waranti pengilangan sehingga lima tahun/tanpa had perbatuan, manakala waranti bagi bateri PHEV pula ialah lapan-tahun/160,000 km.

Untuk mengetahui perincian penuh mengenai spesifikasi XC40 PHEV ini, sila layari Carbase.my.

GALERI: Volvo XC40 Recharge T5 R-Design

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required