Hyundai dan Grab umum lanjutan kerjasama – program percubaan baru untuk tingkatkan penggunaan EV

Hyundai dan Grab umum lanjutan kerjasama – program percubaan baru untuk tingkatkan penggunaan EV

Hyundai dan Grab telah melanjutkan lagi kerjasama antara mereka untuk mempercepatkan lagi penggunaan kenderaan elektrik di dalam armada kenderaan perkhidmatan Grab di Asia Tenggara. Kedua-dua pihak memaklumkan mereka akan memperkenalkan program dan usaha yang menjurus kepada memperbanyakkan lagi penggunaan kenderaan dengan elektrifikasi bagi pemandu dan rakan-penghantar Grab. Ini akan dimulakan di Singapura tahun ini, sebelum dilanjutkan ke Indonesia dan Vietnam.

Terdahulu, data dari program percubaan EV di Singapura menunjukkan kos yang tinggi, kekurangan lokasi pengecasan dan tempoh menunggu yang lama untuk mengecas sebagai penghalang utama yang menyebabkan pemandu-rakan penghantar Grab daripada menggunakan EV.

Kedua-dua syarikat itu juga sedang melihat kaedah penyelesaian kepada halangan tersebut melalui model perniagaan EV baru seperti pajakan EV dengan model bateri-sebagai-servis atau kereta-sebagai-servis serta pembiayaan EV. Ini disasarkan untuk mengurangkan kos keseluruhan pemilikan dan mengurangkan keresahan ramai terhadap jarak perjalanan yang boleh dicapai.

Usahasama ini juga mengumumkan yang mereka akan menjalankan kajian keboleh-laksanaan EV untuk mendapatkan kefahaman yang lebih mendalam bagi membolehkan pemilikan dan penggunaan EV yang lebih meluas. Dapatan daripada kajian itu akan diterjemahkan kepada cara praktikal untuk terus membangunkan ekosistem EV. Mereka juga memaklumkan akan meneroka kerjasama di dalam peluang perniagaan dan teknologi baru seperti penyelesaian bandar pintar.

Hyundai dan Grab umum lanjutan kerjasama – program percubaan baru untuk tingkatkan penggunaan EV

Kerjasama antara Hyundai dan Grab bermula sejak awal 2018, ketika mereka mengumumkan kerjasama strategik untuk meneroka peluang mobiliti masa depan baru di Asia Tenggara. Dalam tahun yang sama, pengeluar kenderaan Korea itu memaklumkan mereka melaburkan tambahan US$250 juta (RM1.04 bilion) ke dalam usahasama berkenaan untuk mewujudkan beberpa program percubaan EV di rantau ini.

Projek percubaan EV pertama yang dilancarkan adalah di Singapura pada tahun 2019 dengan melancarkan penggunaan 200 Hyudai Kona EV untuk armada GrabRentals. Pakej penyelenggaraan boleh ubah serta insentif juga diperkenalkan untuk menyokong petugas Grab yang menyewa EV Hyundai tersebut.

Ini diikuti pula oleh Indonesia pada tahun 2020, ketika Grab memperkenalkan perkhidmatan GrabCar Elektrik di lapangan terbang Soekarno-Hatta, melibatkan 50 buah Hyundai Ioniq Electric.

Di Singapura, Grab juga menjalin kerjasama dengan SP Group, pengedar elektrik dan gas terbesar milik kerajaan, dan telah memanfaatkan data yang diperoleh daripada kerjasama itu untuk memberi cadangan terhadap lokasi mana yang ideal untuk dijadikan stesen pengecasan, berdasarkan lokasi pemandu dan permintaan yang ada.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required