Pelan Nissan EV36Zero didedahkan — crossover EV terbaru ditunjuk, hab pengeluaran EV di Sunderland, UK

Pelan Nissan EV36Zero didedahkan — crossover EV terbaru ditunjuk, hab pengeluaran EV di Sunderland, UK

Nissan telah mengumumkan pelan EV36Zero, yang bertujuan untuk memperkukuh komitmen syarikat itu untuk UK. Pelan yang digariskan adalah cukup penting, dengan melibatkan pembinaan hab kenderaan elektrik flagship dengan pelaburan keseluruhan satu bilion Pound (RM5.7 bilion).

Tertumpu kepada kilang Sunderland syarikat itu yang sudah beroperasi sejak 1986, fasiliti terbaru itu akan bertanggungjawab mengeluarkan crossover elektrik sepenuhnya serba baru yang belum diberikan nama lagi. Pengeluar Jepun itu juga ada menunjukkan teaser ketika taklimat, dan rekaan yang ditampilkan mirip model Ariya, tetapi dengan garis bumbung lebih dinamik dan belakang lebih rata.

Tidak banyak perincian yang turut didedahkan setakat ini, namun ada dinyatakan bahawa EV berkenaan direka untuk pasaran global dan akan dibangun menggunakan platfrom Alliance CMF-EV, yang turut digunakan pada Ariya dan Renault Megane E-Tech Electric.

Pelan Nissan EV36Zero didedahkan — crossover EV terbaru ditunjuk, hab pengeluaran EV di Sunderland, UK

Syarikat itu mensasarkan kapasiti produksi mencecah 100,000 unit akan dipasangkan dan EV baru yang dikeluarkan di UK itu akan dieksport ke pasaran Eropah lainnya. Memandangkan ia akan menjadi model global, crossover berkenaan turut akan dipasang di lokasi lain, dan akan disahkan kemudian.

Selain daripada pelan dan crossover baru ini, melibatkan pelaburan 423 juta pound (sekitar RM2.4 bilion), Nissan turut mengesahkan yang Envision AESC akan melabur sebanyak 450 juta pound (sekitar RM2.6 bilion) untuk membina gigafactory pertama UK untuk membekalkan bateri yang akan digunakan oleh EV Nissan. Kemudahan Envision AESC terbaru ini akan terletak di International Advanced Manufacturing Park (IAMP), bersebelahan kilang Nissan.

Pelan asalnya adalah untuk mengeluarkan sembilan GWh, dengan potensi pelaburan masa depan 1.8 bilion pound (sekitar RM10.3 bilion) menjadikan jumlah itu kepada 25 GWh atau mungkin 35 GWh. Kilang ini akan membantu meningkatkan tahap kecekapan kos bateri EV yang dibuat di UK, termasuk melalui sel bateri Gen5 yang menyediakan 30% lebih ketumpatan bateri untuk jarak yang lebih baik.

Pelan Nissan EV36Zero didedahkan — crossover EV terbaru ditunjuk, hab pengeluaran EV di Sunderland, UK

Pelan EV36Zero turut merangkumi penggunaan tenaga diperbaharui untuk pengeluaran kenderaan dan bateri yang terlibat. Untuk ini, Majlis Bandaraya Sunderland mendahului projek yang mensasarkan penyediaan 100% “Microgrid” elektrik boleh diperbaharui yang akan menjimatkan 55,000 tan karbon setahun.

Ini akan disertakan bersama “ladang” solar dan angin Nissan sedia ada, dengan perancangan asal mencadangkan mungkin ada sekitar 10 “ladang” seumpamanya yang menjana 132 MW tenaga. Projek berkenaan dijangka menelan pelaburan 80 juta pound (sekitar around RM459 juta) dan akan memperlihatkan kemampuan sistem simpanan bateri 1 MW menggunakan bateri Nissan EV dan AESC hayat-kedua.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required