Kia Sportage 2022 – tampil dengan enjin 1.6 TGDI 180 PS dan 2.0 diesel 2.0 186 PS, bakal diikuti hibrid, PHEV

Kia Sportage 2022 – tampil dengan enjin 1.6 TGDI 180 PS dan 2.0 diesel 2.0 186 PS, bakal diikuti hibrid, PHEV

Bulan lalu, Kia Sportage generasi kelima telah pun diperkenalkan, dengan menampilkan arah rekaan yang radikal untuk jenama berkenaan. Ketika itu, hanya beberapa foto dan sedikit perincian mengenai rekaannya yang didedahkan. Namun kini, pengeluar kereta Korea itu telah pun mendedahkan enjin dan teknologi yang akan ditampilkan pada SUV berkenaan, malah pra-tempahannya di republik itu telah pun dibuka.

Ketika dilancarkan, Sportage bakal ditawarkan dengan dua enjin pembakaran dalaman, di mana kedua-duanya dengan versi yang dipertingkatkan berbanding model semasa. Enjin 1.6 liter TGDI pengecas turbo empat-silinder petrol kini menawarkan lebih penjimatan bahan api, hasil dari pembakaran yang lebih optima, penyejukan yang dipertingkatkan dan juga mengurangkan geseran, dengan menampilkan sistem pengurusan termal bersepadu dan penggalas bebola bergeseran-rendah.

Hasilnya, ia telah menambah kuasa menjadi 180 PS, dengan puncak tork pada 265 Nm. Enjin ini turut dipadankan dengan transmisi dwi-klac tujuh-kelajuan (manual enam-kelajuan turut ditawarkan), dan enjin ini mampu menghasilkan penggunaan bahan api sekitar 12.5 km per liter.

Turut ditawarkan ialah enjin diesel 2.0 liter, menampilkan variable geometry turbocharger, solenoid valve control untuk pam minyak, termostat elektrik dan penyejukan dan penglinciran yang lebih optima. Ia membawakan peningkatan kuasa sehingga 186 PS, sementara tork pula naik sebanyak 17 Nm menjadi 417 Nm. Penggunaan bahan api dianggarkan sekitar 14.6 km per liter dengan padanan pacuan roda-hadapan standard.

Kia Sportage 2022 – tampil dengan enjin 1.6 TGDI 180 PS dan 2.0 diesel 2.0 186 PS, bakal diikuti hibrid, PHEV

Kotak gear automatik lapan-kelajuan diberikan secara standard, turut menampilkan damper-controlled multi-disc torque converter, di samping struktur baharu untuk mengurangkan kebocoran minyak dan meningkatkan kestabilan kawalan dan respon bagi shift. Manakala diesel pula satu-satunya versi yang menawarkan sistem pacuan semua-roda, yang didatangkan dengan Terrain Mode baharu dengan ketetapan auto, snow, mud dan sand. Manakala model hibrid yang akan datang pula bakal menggunakan enjin 1.6 liter turbo, begitu juga dengan varian plug-in hybrid.

Sportage baharu ini menggunakan senibina N3 generasi ketiga ciptaan Hyundai sendiri, sekaligus mendakwa mempunyai keselesaan dan kestabilan pengendalian yang lebih tangkas. Ia juga masih menggunakan topang MacPherson untuk suspensi hadapan dan four-link untuk gandar belakang, dan kini ditawarkan dengan peredam adaptif. Model hibrid pula akan diberikan sistem E-Handling dari Kia sendiri untuk meningkatkan ketangkasan dan kestabilan jentera sewaktu masuk dan keluar selekoh.

Memiliki dimensi berukuran 4,660 mm panjang, 1,865 mm lebar dan 1,660 mm tinggi, Sportage baharu ini adalah lebih besar berbanding model sebelumnya – 180 mm lebih panjang, 10 mm lebih lebar dan 25 mm lebih tinggi, ditambahkan dengan 85 mm jarak roda yang lebih panjang, menjadi 2,755 mm. Sekaligus menjadikannya lebih kompetitif berbanding model pesaingnya termasuk Honda CR-V dan Toyota RAV4, serta Hyundai Tucson, yang kini tampil dengan varian jarak roda yang lebih pendek berbanding sebelumnya.

Kia berkata, penambahan saiz ini membolehkan Sportage menawarkan ruang kaki belakang (1,050 mm), ruang kepala (1,000 mm) dan ruang penyimpanan barang yang kini berkapasiti 637 liter, mendahului kelasnya. Masih dengan lima-tempat duduk, Sportage kini mempunyai tempat duduk belakang yang boleh dibaringkan dengan hanya satu-sentuhan untuk menambah kapasiti ruang penyimpanan barang.

Kia Sportage 2022 – tampil dengan enjin 1.6 TGDI 180 PS dan 2.0 diesel 2.0 186 PS, bakal diikuti hibrid, PHEV

Bagi rekaannya, kini ia ditampilkan dengan gril Tiger Nose baharu, lampu nyalaan siang (DRL) LED berbentuk seperti boomerang pada kedua-dua bucu serta lampu dengan elemen bintik di sebelahnya. Buat pertama kalinya, Sportage kini ditawarkan dengan bumbung yang berwarna hitam, serta rel bumbung.

Di bawah garis tingkap tepi Sportage baharu ini terdapat jalur krom panjang dari depan sehingga ke belakang dan pintunya mempunyai lengkuk yang jelas. Lampu belakang menggunakan konsep bentuk sama seperti DRL hadapan dan ia bersambung di tengah.

Sportage generasi kelima ini menggunakan bampar warna dua tona dengan kemasan di bahagian bawah berwarna hitam yang mempunyai seakan diffuser di tengah serta bentuk C di hujung. Logo Kia baru diletakkan di tengah dan lencana Sportage terdapat di tepi.

Kia Sportage 2022 – tampil dengan enjin 1.6 TGDI 180 PS dan 2.0 diesel 2.0 186 PS, bakal diikuti hibrid, PHEV

Melewati bahagian belakangnya, garisan cerminnya melunjur ke dek yang pendek, diletakkan di bawah lampu belakang trapezoid dengan “ekor” yang memanjang ke sisi, lebih kurang seperti Stinger. Selain itu, ia turut diberikan pilihan roda bersaiz 17-, 18- dan 19-9nci, dengan model GT-Line yang sporty dan pakej X-Line baharu yang menambahkan lagi reka bentuk bampar hadpaan dan belakang yang lebih ranggi, serta menampilkan skid plate dan rel bumbung dengan rona perak.

Manakala bahagian dalam Sportage direka semula dengan mengambil lebih kepentingan kepada pemandu. Bahagian tengah papan pemuka didominasi oleh panel paparan bersepadu yang bersambung dengan panel instrumen di hadapan pemandu. Corong pendingin hawa di bahagian tengah mempunyai bentuk menegak dan ia bersambung ke tepi menjadi bentuk melintang.

Selain daripada kawalan menggunakan skrin ini, pengguna juga boleh mengawal pendingin hawa dengan butang biasa di bawahnya sementara penukaran gear boleh dilakukan menggunakan tombol bulat jenis pusing yang terletak di konsol tengah. Berhampiran dengannya terdapat butang lain untuk mod cengkaman, pandangan kamera, pengesan jarak, butang pemula enjin dan fungsi pemanas/penyejuk tempat duduk.

Kia Sportage 2022 – tampil dengan enjin 1.6 TGDI 180 PS dan 2.0 diesel 2.0 186 PS, bakal diikuti hibrid, PHEV

Kia mendakwa jentera ini menggunakan material berkualiti tertinggi dan menawarkan beberapa pilihan warna, termasuk sage green untuk X-Line dengan padanan tempat duduk quilted dan kemasan “black metal wood”. Ia turut diberikan tempat duduk hadapan slimline yang menawarkan kombinasi inovasi dan keselesaan dan juga sistem bunyi Harmon Kardon lapan-pembesar suara (dengan lencana Krell di Korea).

Untuk aspek keselamatan, Sportage didatangkan dengan ciri restraint baharu (termasuk beg udara) dan juga struktur kerangka ringan tetapi tegar, yang dikatakan menawarkan ketegaran kilasan untuk tahap tinggi. Ia turut didatangkan dengan sistem bantuan pemandu terkini, termasuk brek kecemasan sendiri dengan pengesan pejalan kaki dan penunggang basikal dan fungsi pemanduan separa-auto Highway Driving Assist (HDA) Level 2 dengan menggunakan sistem kawalan kelajuan adaptif baharu yang melaras kelajuan berdasarkan data navigasi.

Ciri keselamatan lain termasuklah pemantauan titik buta dan pengelak pelanggaran, kamera titik buta dan Remote Smart Parking Assist (RSPA). Harga untuk pasaran Korea bermula dari 24.42 juta won (RM89,500) hingga 31.85 juta won (RM124,100).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required