Kia Ceed 2022 facelift – imej rasmi terbongkar

Kia Ceed 2022 facelift – imej rasmi terbongkar

Kia merancang untuk mendedahkan model Ceed facelift 2022 hari ini di Eropah, namun beberapa imej rasminya telah pun terbongkar, menunjukkan tiga bentuk badan iaitu ProCeed shooting brake, hatchback lima-pintu biasa dan juga Ceed Sportswagon. Yang tidak kelihatan di sini ialah XCeed crossover.

Ternyata pembaharuan yang dibuat untuk versi facelift agak ketara. Sebelum ini, tampil dengan lampu utama projektor tunggal yang dikelilingi oleh empat lampu nyalaan siang (DRL) LED. Kini, ia lebih konvensional dengan bentangan dua-lampu bersama DRL LED sebagai pemisah. Manakala kluster lampu utama lebih kurang sama, dengan “ekor” yang diposisikan ke atas.

“Tiger nose” juga telah dipertingkatkan dan lebih menyerlah, dengan bahagian tengahnya diletakkan dua kepingan kemasan berasingan – satu kepingan kecil di atas dan satu lagi di bawahnya. Dua kepingan kemasan lain pula ditempatkan di corong pengambilan bawah, dan “corong pengambilan sisi” – yang sebelum ini secara menegak di bahagian sisi – kini dialirkan ke flank dan secara visual bagai disambung ke roda.

Kemasan corong pengambilan bawah adalah berbeza untuk varian prestasi GT, yang ditunjuk pada ProCeed di sini. Ia hadir dengan kemasan merah, sama seperti model GT semasa, malahan serlahan merah juga diberikan pada skirt sisi. Lencana GT juga diletakkan pada gril, dan semua model turut diberikan logo Kia baharu.

Untuk bahagian belakang Ceed, ia turut menampilkan rekaan lampu yang baharu. Kini ia dipenuhi dengan dot pada rekaan honeycomb dan rasanya gaya pencahayaan sebegini belum pernah dilihat sebelum ini. Logo Kia yang baharu pula ditempatkan di antara lampu tersebut.

Bagi bentuk badannya, dari ketiga-tiga kereta yang ditunjukkan ini, kita dapat lihat penawaran varian yang bakal diberikan. Di mana ProCeed adalah versi GT, dan kebarangkalian digandingkan dengan enjin 1.6 T-GDi yang mampu memberikan kuasa 204 PS/265 Nm, dengan padanan kotak gear manual enam-kelajuan atau automatik dwi-klac tujuh-kelajuan. Manakala hatchback jingga pula merupakan kemasan GT-Line, sementara SW pula ialah versi plug-in hybrid.

Model semasa SW PHEV diberikan enjin 1.6 GDI dengan DCT enam-kelajuan, digabungkan bersama motor elektrik 44.5 kW dan bateri polimer Li-ion 8.9 kWh. Menjadikan jumlah keseluruhan kuasanya mencecah 141 PS/265 Nm, dan jarak elektriknya didakwa mampu mencecah hingga 47 km.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required