Zero Motorcycles FXE 7.2 – supermotard elektrik 46 hp

Zero Motorcycles FXE 7.2 – supermotard elektrik 46 hp

Zero Motorcycles yang sudah mempunyai beberapa model motosikal elektrik dalam barisan produk mereka kini memperkenalkan satu lagi model baru iaitu FXE 7.2. Ini adalah sebuah motosikal elektrik berbentuk supermotard, dengan harga bermula daripada 11,795 USD (RM49,546).

Untuk makluman, FXE direka dengan kerjasama Huge Design SF, iaitu sebuah syarikat rekaan industri yang juga terlibat dengan rekaan barangan seperti GoPro dan pelbagai lagi. Ia juga kini adalah produk paling mampu milik yang ditawarkan oleh Zero Motorcycles.

Menggunakan motor elektrik brushless Z-Force 75-5 penyejukan udara, FXE mampu menghasilkan kuasa yang bersamaan dengan 46 hp pada 4,300 rpm dan 106 Nm tork. Laju maksimum dihadkan kepada 137 km/j dan apabila ditunggang dalam mod bandar, ia boleh memberikan jarak gerak sehingga 165 km sementara apabila digunakan di lebuh raya, ia berkurang menjadi 97 km (90 km/j).

Bateri lithium ion Z-Force yang digunakan pada motosikal ini mempunyai kapasiti 7.2 kWh, dengan kapasiti nominal 6.3 kWh. Jika menggunakan pengecas 650W biasa, ia mengambil masa 9.7 jam untuk penuh, melalui sumber 110 atau 220 volt, sementara apabila menggunakan pengecas aksesori pula ia mengambil masa 4.1 jam.

Daripada motor elektrik, kuasa disampaikan kepada roda belakang melalui tali sawat karbon Poly Chain, dengan nisbah sprocket 18/90. Menurut Zero Motorcycles, apabila dibandingkan dengan motosikal enjin pembakaran dalaman biasa, FXE sama seperti motosikal yang memberikan penggunaan bahan api 0.44 l/100 km dalam tunggangan bandar dan 1.10 l/100 km dalam tunggangan atas lebuh raya.

Kedua-dua suspensi hadapan dan belakang FXE menggunakan unit boleh laras sepenuhnya daripada Showa, dengan di hadapan terdapat fork USD 41 mm sementara di belakang pula unit monoshock dengan tabung piggy-back. Brek adalah daripada J Juan, dengan unit cakera di hadapan dan belakang, dan datang dengan sistem ABS two-channel secara standard.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required