KTM RC 8C – keluaran terhad 100 unit, kegunaan litar

KTM RC 8C – keluaran terhad 100 unit, kegunaan litar

Bermula 22 Julai ini, KTM akan mula membuka tempahan untuk model RC 8C, iaitu motosikal kegunaan litar yang dibangunkan bersama syarikat Kramer dari Jerman. Model ini hanya akan dikeluarkan sebanyak 100 unit sahaja, namun harga sebenarnya tidak diberitahu.

RC 8C menggunakan enjin dua silinder selari 899 cc LC8c DOHC dan mampu mengeluarkan kuasa 128 hp dan 101 Nm tork. Meskipun kuasa ini tidak kedengaran begitu tinggi, berat RC 8C cuma 140 kg, sekaligus menjadikan nisbah berat kepada kuasanya hampir kepada 1:1.

Menggunakan kerangka tiub besi 25CrMo4, KTM menyatakan RC 8C ini sebagai “hampir kepada motosikal lumba factory, tetapi tidak memerlukan pasukan lumba pakar untuk diselenggara.” Melengkapkan bentuknya, KTM menggunakan panel badan dibuat daripada GRP yang diperkuat, siap sekali dengan winglet di hadapan.

Suspensi premium dipasang pada model ini, dengan terdiri daripada unit fork USD WP Apex Pro 7543 di hadapan dan WP monoshock Apex Pro 7746 di belakang. Kedua-duanya boleh dilaras sepenuhnya, sementara rim pula menggunakan unit Dymag, dibalut tayar slick Pirelli SC1.

Pam Brembo 19 RCS Corsa Corta serta angkup Brembo Stylema menjalankan tugas membrek pada roda hadapan, dan penunggang boleh melaras tiga tahap rasa brek ini dengan piihan Normal, Sport serta Race (maklum balas seperti jentera MotoGP).

Tangki bahan api model ini, yang berkapasiti 16 liter sebenarnya berada di bawah tempat duduk, dan tempat asalnya telah digunakan untuk meletakkan kotak udara, yang mendapat udara daripada hadapan dan mempunyai saluran yang dipecahkan kepada dua bahagian.

KTM RC 8C – keluaran terhad 100 unit, kegunaan litar

Bagi memberikan pemilik akses kepada data penting motosikal, dan melakukan larasan kepada ECU, KTM telah memasang RC 8C dengan sistem AIM MXS 1.2 Race berserta panel paparan TFT-LCD lima inci. Antara yang boleh dilihat adalah perincian laju, kedudukan dalam litar, masa pusingan, kawalan pendikit, gear dan tahap rpm, pecutan serta prestasi enjin.

Beberapa bahagian casis motosikal ini juga boleh dilaras untuk menyesuaikan motosikal dengan penunggang, termasuk head stick, offset fork, tinggi tempat duduk, peletak kaki, pemegang serta ketinggian motosikal.

Daripada 100 unit yang ditawarkan, 25 pembeli RC 8C boleh memilih untuk menyertai acara ujian di litar bersama pasukan Red Bull KTM Factory Racing, di mana mereka boleh menunggang di dalam Litar Jerez, Sepanyol bersama Dani Pedrosa dan Mill Kalio. Pakej ini datang bersama satu set rim Dymag, cakera brek tambahan, peletak motosikal (paddock stand), pemanas tayar serta karpet KTM.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required