Suzuki bakal perkenal EV pertama pada 2025 di India

Suzuki bakal perkenal EV pertama pada 2025 di India

Suzuki kini dalam perancangan untuk memperkenalkan model elektrik sepenuhnya dalam tahun 2025, dengan model EV tersebut akan dikeluarkan di India terlebih dahulu sebelum kemudiannya ke pasaran Jepun dan Eropah. Menurut Nikkei, model pertama EV syarikat itu akan dijual pada harga 1.5 juta yen (RM57,600) atau kurang selepas mengambil kira subsidi kerajaan.

Langkah ke arah elektrikfikasi bagi Suzuki datang selepas syarikat itu dikhabarkan akan melabur satu trilion yen (RM38.5 bilion) menjelang Marc 2026 untuk menjalankan kajian dan pembangunan EV. Syarikat itu kini sudah menawarkan kereta hibrid di India sebagai sebahagian daripada peralihan tersebut, walaupun sedikit terlewat berbanding pengeluar lain.

Bagaimanapun, peralihan itu kini dipercepat, dengan rancangan pengeluaran bateri juga sedang diusahakan. Kilang bateri yang dibina di Gejarat, India bersama pengeluar alat ganti kenderaan, Denso dan Toshiba dijangka akan dibuka September ini, dan akan menghasilkan bateri lithium-ion bagi model-model hibridnya.

Laporan lainnya juga ada memberi petunjuk bahawa model berkenaan, kemungkinan besar sebuah hatchback kompak atau SUV kecil, akan dibangunkan bersama Toyota, yang mana Suzuki memang mempunyai usaha sama sejak lama dulu. Jenama ini menguasai pegangan pasaran sekitar 50% di India, dan ingin mengekalkan daya saing dalam pasaran dengan menambah EV dalam barisan penawarannya.

Jualan EV di India bagaimanapun agak perlahan, walaupun sebagai pasaran automotif kelima terbesar di dunia. Namun negara itu mempunyai impian untuk memiliki 30% jualan kenderaan baru di sana terdiri daripada model elektrik menjelang 2030. Pada 2019, kerajaan di sana mula menawarkan insentif bernilai 100 bilion rupee (RM5.6 bilion) kepada pembeli EV untuk tempoh tiga-tahun. Bulan lalu, kerajaan India mengumumkan insentif tersebut akan dilanjutkan untuk tempoh dua tahun lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required