Jualan kenderaan bulan Jun 2021 menjunam 96%

Jualan kenderaan bulan Jun 2021 menjunam 96%

Persatuan Automotif Malaysia (MAA) telah menyiarkan data jualan kenderaan bagi bulan Jun 2021, yang mencatatkan cuma 1,921 buah kenderaan diserahkan kepada pelanggan. Jumlah ini bersamaan penurunan 45,283 unit daripada 47,204 unit yang dicatatkan pada bulan Mei, ataupun 96%.

Jika dibandingkan pula dengan bulan sama pada tahun 2020 yang mencatat 44,755 unit, jumlah bulan lepas adalah kurang 42,834 unit (ataupun 95.7%). Walaubagaimanapun, jumlah jualan keseluruhan bagi tahun ini masih lagi lebih banyak daripada tempoh sama tahun lepas, di mana 249,129 unit (+75,584 unit atau 43.6%) telah diserahkan sepanjang enam bulan pertama 2021 sementara pada tempoh sama tahun 2020 ia cuma mencatat 173,545.

Kejatuhan besar ini tidak mengejutkan kerana pusat pameran kenderaan di seluruh negara diarahkan tutup bermula 1 Jun dan masih kekal begitu sepanjang Fasa 1 Pelan Pemulihan Negara (PPN), kecuali di Sabah yang mana pusat pameran sudah dibenarkan dibuka kerana sudah memasuki Fasa 2.

Jualan kenderaan bulan Jun 2021 menjunam 96%

Bagi yang tertanya macam mana masih boleh ada jualan, MAA memberitahu ini adalah baki pendaftaran dari bulan Mei. Situasi ini sama seperti apa yang berlaku tahun lepas semasa Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang pertama dilaksana – kereta boleh didaftar secara atas talian, tetapi ketiadaan aktiviti jualan membuatkan kereta tidak dapat diberi kepada pelanggan.

Dengan sekarang ini bulan Julai sudah hampir berakhir dan pusat pameran masih ditutup, MAA menjangka jumlah jualan bulan ini juga sangat minimal. Selain daripada itu, meskipun pengecualian cukai jualan yang sepatutnya berakhir 30 Jun ini telah dipanjangkan lagi sehingga hujung tahun, pendaftaran kenderaan dijangka masih tidak akan meningkat begitu banyak.

Ini kerana pengeluaran juga sudah berada dalam keadaan statik agak lama kerana kilang ditutup dan hanya dijangka beroperasi semula dalam Fasa 2 PPN. Dengan tempoh dua bulan yang sudah hilang, sekarang kita perlu melihat sama ada pembeli akan dapat menerima kenderaan mereka dan menikmati pengecualian cukai tersebut dalam tahun ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required