MAA: Jualan kenderaan bagi Mei 2020 — naik 16,183%

MAA: Jualan kenderaan bagi Mei 2020 — naik 16,183%

Persatuan Automotif Malaysia (MAA) dalam laporan data jualan kenderaan bagi bulan Mei 2020 menunjukkan lonjakkan angka dan peratusan jualan jika dibandingkan dengan bulan April 2020 yang hanya mencatatkan 141 unit kenderaan terjual ketika tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) berkuatkuasa.

Sepanjang Mei, sejumlah 22,960 unit kenderaan direkodkan terjual – naik 22,819 unit atau 16,183% – berbanding bulan sebelumnya. Peratusan memang melonjak, tetapi hakikatnya berbeza sama sekali; jumlah jualan Mei 2020 sebenarnya 62% lebih rendah berbanding tempoh sama tahun lalu, dengan sejumlah 60,760 unit pernah dijual. Ini menunjukkan kesan penularan Covid-19 yang bukan calang-calang.

Ini akan lebih jelas apabila angka tahunan semasa diperhatikan, dengan 129,561 unit berjaya dijual dalam tempoh lima bulan thaun ini, yang hanya merupakan separuh daripada apa yang sempat diraih tahun lalu dalam tempoh yang sama dengan rekod 253,731 unit.

Angka Mei berkenaan dikatakan masih rendah kereta JPJ hanya menyambung semula pendaftaran bagi kenderaan penumpang pada 13 Mei, menjadikannya merekod hanya tempoh sekitar setengah bulan sahaja. Respon daripada pengguna juga agak perlahan, dengan ramai lagi orang yang masih belum sanggup atau berani untuk berbelanja terhadap kenderaan.

Dijangkakan jualan bulan Jun akan lebih tinggi daripada bulan Mei, selepas tempoh tiada SST diumumkan oleh kerajaan pada 5 Jun lalu. Pengecualian cukai berkenaan menyaksikan kereta CKD diberikan pengecualian SST 100% sementara kereta CBU menerima potongan 50% sehingga 31 Disember nanti.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required