MAA: Jualan kenderaan April 2020 jatuh hampir 100%

MAA: Jualan kenderaan April 2020 jatuh hampir 100%

Persatuan Automotif Malaysia (MAA) di dalam laporan jualan kenderaan bagi bulan April 2020 memaklumkan bahawa angka yang dicatatkan memperlihatkan penurunan hampir 100%. Ini berikutan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang dilaksanakan, yang turut menyaksikan aktiviti di bilik pameran kenderaan juga terpaksa diberhentikan.

Bagaimanapun, sejumlah 141 unit kenderaan tetap direkod sempat didaftarkan sepanjang bulan April berkenaan. Ini adalah penurunan sebanyak 22,337 unit atau 99.37% berbanding sejumlah 22,478 unit yang dicatatkan pada Mac lalu, yang ketika itu juga sudah memperlihatkan penurunan 44% berbanding jumlah keseluruhan Februari 2020.

Kesan daripada perkembangan itu, jumlah semasa TIV bagi tahun ini ialah 106,601 unit. Ini adalah berkurangan berbanding angka tahun lalu yang dicatatkan dalam tempoh sama iaitu 192,971 unit. Daripada jumlah keseluruhan kenderaan yang didaftarkan itu, 131 unit daripadanya merupakan kenderaan penumpang manakala 10 unit lagi kenderaan perdagangan.

Jika ada yang tertanya-tanya mengapa tetap ada pendaftaran kenderaan pada April sedangkan tempoh berkenaan JPJ ditutup operasinya, kami dimaklumkan oleh sumber industri bahawa pendaftaran kenderaan secara online masih berlangsung ketika itu, walaupun kenderaan terbabit tidak dapat diproses sepenuhnya untuk diberikan cukai jalan dan dokumentasi penuh mahupun diserahkan kepada pemilik.

Menurut sumber yang sama lagi, dalam kes ini, pendaftaran hanya dilakukan bagi kenderaan yang dibeli yang mana pinjaman atau pembiayaannya telah diluluskan oleh sebelum tempoh PKP, serta Letter of Undertaking (LoU) juga telah di keluarkan. Proses pendaftaran pula perlu dilengkapkan supaya tidak berlaku pertindanan dalam perjanjian berkenaan, yang boleh menyebabkan keseluruhan proses itu perlu diulang semula.

MAA menjangkakan jualan kenderaan bagi Meo 2020 akan lebih tinggi daripada April, tetapi akan kekal di bawah angka biasa yang pernah dicatatkan sebelum ini sebelum tempoh PKP. Kunjungan ke bilik pameran kenderaan akan kekal rendah, manakala bank juga akan lebih ketat untuk memberikan pinjaman menjadi antara faktornya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required