Cukai jualan kereta baru CKD dikecualikan 100%, CBU 50% bermula 15 Jun sehingga akhir tahun ini – PM

Cukai jualan kereta baru CKD dikecualikan 100%, CBU 50% bermula 15 Jun sehingga akhir tahun ini – PM

Ketika mengumumkan pelan jangka pendek untuk memulihkan ekonomi negara yang terjejas akibat wabak COVID-19 sebentar tadi, Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin turut mengumumkan sedikit berita gembira bagi mereka yang merancang untuk membeli kereta baharu- cukai jualan untuk model-model CKD akan dikecualikan 100%, manakala model-model CBU pula ditolak sebanyak 50% bermula 15 Jun ini sehingga penghujung Disember 2020.

Usaha ini dilakukan kerajaan bagi merancakkan kembali industri automotif dengan menggalakkan rakyat untuk membeli kereta baharu, sekaligus membantu jualan yang sangat lembab dicatatkan pada dua bulan lalu.

Ini bermaksud, harga kereta akan sedikit murah apabila cukai jualan sebanyak 10% pada model-model pemasangan tempatan telah ditolak sepenuhnya, manakala model-model import sepenuhnya pula akan diberikan pengurangan cukai jualan separuh dari asal.

Penurunan harga yang akan dilihat mungkin agak sama dengan kadar seperti ‘cuti cukai’ tiga bulan yang diberikan kerajaan ketika Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) dimansuhkan sementara untuk implementasi semula Cukai Jualan dan Servis (SST) pada tahun 2018 dahulu.

Untuk lebih perincian lebih jelas bagaimana harga kereta turun menerusi insentif ini, baca kupasan kami pada PAUTAN INI.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

  • roslan bin ali on Jun 09, 2020 at 2:46 pm

    berape bnyk kah cukai kereta malaysia turun 15 jun ni

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required