Lebih banyak kelonggaran aktiviti di negeri Fasa 1 PPN

Lebih banyak kelonggaran aktiviti di negeri Fasa 1 PPN

Bermula hari ini, lebih banyak aktiviti dan sektor ekonomi telah diberi kebenaran untuk beroperasi dan dilakukan, terutama bagi negeri-negeri yang masih berada di dalam Fasa 1 Pelan Pemulihan Negara (PPN) seperti yang diumumkan oleh perdana menteri sementara, Tan Sri Muhyiddin Yassin semalam.

Antara yang paling utama ialah berkaitan kedai makan; bermula hari ini, individu yang telah menerima vaksin lengkap dua dos di negari Fasa 1 PPN akan dibenarkan untuk makan di premis kedai makan awam dan restoran/kafe. Semua pelanggan yang ingin makan dikedai perlu menunjukkan bukti mereka telah divaksin sepenuhnya melalui sijil dalam MySejahtera.

Yang dimaksudkan dengan telah menerima vaksinasi penuh ini adalah mereka yang bukan sahaja telah menerima dua dos suntikan, tetapi turut juga selesai tempoh 14 hari tempoh senggang selepas menerima dos kedua berkenaan (bagi Pfizer, AstraZeneca atau Sinovac) atau 28 hari bagi vaksin yang hanya memerlukan satu dos seperti Johnson & Johnson dan CanSino.

Lebih banyak kelonggaran aktiviti di negeri Fasa 1 PPN

Beliau menambah, jika boleh, premis makanan sepatutnya menyediakan ruang makan yang lebih banyak kepada pelanggan di kawasan luar, kerana pengudaraan lebih baik. Bagi pasangan yang ingin membawa anak mereka yang berusia di bawah 17 tahun untuk makan sekali, mereka boleh berbuat demikian dengan syarat mematuhi SOP yang telah ditetapkan.

Lain-lain kelonggaran yang turut diumumkan ialah pembukaan semula aktiviti sukan dan rekreasi di tempat terbuka di negeri Fasa 1 PPN. Dibenarkan bagi tempoh 6 pagi hingga 10 malam, aktiviti berkenaan bukanlah sukan yang bersentuhan dan tidak dilakukan dalam kumpulan, serta jarak fizikal perlu dipatuhi sepanjang masa.

Lebih banyak kelonggaran aktiviti di negeri Fasa 1 PPN

Antara aktiviti yang dibenarkan termasuklah larian, senaman, taichi, kayuhan, berkelah, perkhemahan, skateboard, mengail, sukan berkuda, memanjat, memanah dan golf. Badminton dan tenis juga dibenarkan, tetapi hanya untuk permainan perseorangan. Selain itu, sukan permotoran juga dibenarkan untuk disambung semula.

Akhir sekali adalah pasar malam dan pasar minggu yang turut dibenarkan beroperasi semula. Pihak berkuasa berkaitan dan pemilik premis perlu memastikan semua pelanggan yang memasuki kedai mereka menunjukkan bukti sijil digital vaksinasi. Bagaimanapun, perlu difahami bahawa langkah ini dilakukan adalah atas faktor ekonomi, dan tidak bermaksud bahawa kita sudah mengatasi pandemik ini. Perjalanan masih jauh, dan keadaan masih belum selamat. Jaga diri.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required