Proton Saga Knight Concept 2021 — perincian rekaan dalaman pula didedahkan, unsur futuristik EV?

Proton Saga Knight Concept 2021 — perincian rekaan dalaman pula didedahkan, unsur futuristik EV?

Minggu lalu, kita telah tengok hasil rekaan terbaru dalam jelmaan Proton Saga Knight Concept yang dihasilkan oleh Saharudin Busri, yang secara tak langsung menandai ingatan umum berkaitan sejarah automotif negara sempena Hari Merdeka 2021. Tetapi ketika itu tidak banyak gambar yang didedahkan — semuanya akan dipertonton sepenuhnya esok, dalam satu webinar anjuran Persatuan Pereka Perindustrian Malaysia (PEREKA).

Namun, sementara menunggu esok, kini ada beberapa lagi imej yang mula didedahkan oleh beliau. Yang paling utama ialah imej rekaan luaran yang kini ditampilkan dengan lebih lengkap berbanding sebelumnya, seperti yang dapat dilihat di sini. Sekadar makluman, dari segi rekaan, banyak ciri-ciri utama Proton Saga yang asal masih dikekalkan. Cuma, hal yang banyak dibayangkan semula adalah untuk mengenakan rekaan tersebut dengan unsur dan teknologi moden untuk menjadikan penampilannya lebih bergaya.

Proton Saga Knight Concept 2021 — perincian rekaan dalaman pula didedahkan, unsur futuristik EV?

Antara yang jelas kelihatan dalam rekaan ini tentulah wajah depannya — dengan tumpuan kepada rekaan dan elemen lampu LED — yang memperlihatkan keserasian rekaan tersebut untuk Saga. Bahagian bukaan bawah bampar, walaupun hadir dengan tema hitam keseluruhannya, tetap diberikan perincian warna merah sebagai kontras.

Lebih menarik kali ini, rekaan ruang dalamannya juga ditunjuk dengan lebih jelas, dengan ilham dan perbaharuan yang dilakukan terhadap rekaan model lamanya. Seperti yang dinyatakan sebelum ini, sentuhan dalaman meminjam inspirasi dan usaha sama dengan sebuah syarikat jam tangan tempatan, Artwist untuk menterjemahkan perincian daripada jam edisi terhad dengan tema hitam dan merah yang syarikat itu reka untuk kumpulan Wings.

Proton Saga Knight Concept 2021 — perincian rekaan dalaman pula didedahkan, unsur futuristik EV?

Disebabkan itu penampilannya dominan dalam warna merah dan hitam (dengan rekaan kerusi sedikit mengingatkan kita kepada tempat duduk Iriz). Elemen corak utama yang diterapkan adalah dalam bentuk jalur dengan permainan kontras warna seperti yang dapat dilihat di kerusi dan panel pintunya. Namun, serba-serbi tentang rekaannya tampil sangat moden.

Papan pemuka walaupun nampak ringkas dan bersih, ia terdiri daripada beberapa lapisan rekaan yang menempatkan ciri dan fungsi berbeza. Bahagian paling atas, permukaannya lapang dan bersih. Di sebelah penumpang, lencana Saga Knight menghiasi, sementara di tengah ada jam analog-digital yang agak besar; ini juga sebenarnya dibayangkan untuk menempatkan beberapa skrin dalam satu barisan panjang untuk tujuan yang pelbagai. Untuk pemandu, paparan kluster meter tersedia, dengan saiz yang agak jelas dilihat.

Proton Saga Knight Concept 2021 — perincian rekaan dalaman pula didedahkan, unsur futuristik EV?

Lapisan kedua papan pemuka pula mengenakan warna merah. Logo Kight sekali lagi kelihatan, sementara di tengah kelihatan seperti ada skrin untuk kawalan head unit/infotainmen. Stereng juga tampil dalam rekaan futuristik, tetapi masih menggunakan logo klasik Proton yang dulu. Bahagian konsol tengan ada sebuah lagi skrin — untuk memaparkan maklumat kenderaan dan bacaan pendingin hawa mungkin — dan disertai dengan dail tombol kawalan dan track pad untuk mengendalikan sistem yang ada.

Sangat menarik untuk melihat imaginasi yang membayangkan semula model ikonik tempatan seperti Proton Saga Knight ini. Sentuhan lebih moden dan futuristik nampaknya menyuntik nyawa baru kepadanya. Ia akan jadi lebih menarik kalau rekaan ini boleh dizahirkan dan dijadikan kenyatakan, kan? Apa pandangan anda tentang rekaan konsep anak tempatan ini?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 

Comments

 

Add a comment

required

required