Yamaha perkenal Aerox 155 dan MX King 150 dengan grafik ulang tahun GP ke-60 Yamaha di Indonesia

Yamaha perkenal Aerox 155 dan MX King 150 dengan grafik ulang tahun GP ke-60 Yamaha di Indonesia

Bulan lepas, Yamaha telah memperkenalkan barisan model sports R1, R7 dan R3 yang menggunakan grafik Ulang Tahun Grand Prix ke-60 di pasaran Eropah. Kini, versi sama yang menggunakan corak “Speed Block” merah putih ini diperkenalkan pula pada dua model kapasiti rendah di Indonesia, iaitu Aerox 155 dan MX King 150.

Keunikan utamanya sudah tentu adalah grafik lagenda yang mula terkenal sejak tahun 70-an lagi apabila digunakan pada jentera lumba Yamaha, bersama rim berwarna emas, fender warna merah dan juga sedikit jalur kuning di bahagian dada motosikal.

Selain daripada itu, ciri mekanikal dua motosikal ini masih sama dengan versi standard. Bagi Aerox dengan grafik Ulang Tahun Grand Prix ke-60, ia menggunakan asas daripada varian Aerox paling tinggi, yang dilengkapi dengan brek ABS serta sistem sambungan Y-Connect.

Yamaha perkenal Aerox 155 dan MX King 150 dengan grafik ulang tahun GP ke-60 Yamaha di Indonesia

Untuk spesifikasi, MX King 150 di Indonesia adalah sama seperti Y15ZR (V2) di pasaran Malaysia, yang dikuasakan oleh enjin suntikan bahan api 150 cc 15 hp, sementara Aerox 155 adalah sama seperti NVX 155 (V2) di Malaysia yang menggunakan enjin suntikan bahan api, VVA 155 cc 15.4 hp.

Melihat kepada harga pula, model versi grafik ulang tahun ini dijual pada harga sekitar 500,000 rupiah (RM150) lebih tinggi berbanding model biasa, iaitu 29.9 juta rupiah (RM8,777) untuk Aerox 155 dan 25 juta rupiah (RM7,339) untuk Exciter 150.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required