JMC Vigus Pro 4×4 dilancarkan di Malaysia — guna enjin Ford 2.0 TDCi, ZF8 automatik, CKD, RM98,888

JMC Vigus Pro 4×4 dilancarkan di Malaysia — guna enjin Ford 2.0 TDCi, ZF8 automatik, CKD, RM98,888

Trak pikap terbaru untuk pasaran tempatan, JMC Vigus Pro 4×4 dari China hari ini telah dilancarkan secara rasmi oleh Angka-Tan Motor Sdn Bhd (ATM), yang merupakan sebuah anak syarikat Warisan TC Holdings Berhad, entiti di bawah Tan Chong Group.

JMC Vigus Pro 4×4 ini menjadi penawaran terbaru bagi segmen trak pikap tempatan, bersaing dengan banyak lagi model-model utama lain seperti Toyota Hilux, Isuzu D-Max, Nissan Navara, Mitsubishi Triton, Ford Ranger dan lain-lain.

Untuk bersaing, JMC perlu memberikan lebih nilai terlebih dahulu, dan dengan penawaran varian tunggal Vigus Pro ini, ia dijual pada harga RM98,888 atas jalan tidak termasuk insurans, dengan pengecualian SST. Menurut ATM, Vigus Pro ini dipasang di sini di kilang Tan Chong di Serendah memberikan nilai baru bagi segmen berkenaan di sini.

JMC Vigus Pro 4×4 dilancarkan di Malaysia — guna enjin Ford 2.0 TDCi, ZF8 automatik, CKD, RM98,888

Vigus Pro dikuasakan oleh enjin 2.0 liter turbo diesel dengan pengecas turbo pemboleh ubah geometry. Ia merupakan enjin yang diperoleh dari Ford dengan janaan 141 PS pada 3,600 rpm tork dari 1,500 rpm hingga 2,600 rpm. Ini bukan unit yang sama pada Ranger terkini, dengan enjin EcoBlue Si-Turbo (180 PS/420 Nm), enjin “Puma” ini merupakan saudara kepada unit 2.2L TDCi (160 PS/385 Nm) yang digunakan pada Ranger XL dan XLT, tetapi dengan cukai jalan yang lebih rendah.

Kadar penggunaan bahan api didakwa 7.8 liter per 100 km (12.8 km/l) dalam mod UNECE R101, menjadikan Vigus Pro satu daripada trak pikap satu tan paling jimat minyak di Malaysia ketika ini. Enjin ini digandingkan bersama transmisi automatik lapan-kelajuan dari ZF — kotak gear ini dikawal oleh pemilih gear elektronik dan ada mod manual serta paddle shifter juga.

Sistem pacuan berkenaan disertai juga oleh sistem BorgWarner 4WD dengan low-range transfer box (2H/4H/4L dengan tombol di bawah panel AC), serta differential lock Eaton mengalihkan tork antara roda belakang untuk cengkaman lebih optimum. Modul kawalan kestabilan elektroniknya pula dari Bosch. Ini termasuk ABS, EBD, kawalan cengkaman, kawalan kestabilan, bantuan mula mendaki dan kawalan menuruni curam dengan kelajuan di bawah 8 km/j.

JMC Vigus Pro 4×4 dilancarkan di Malaysia — guna enjin Ford 2.0 TDCi, ZF8 automatik, CKD, RM98,888

Saiz trak China ini juga hampir sama dengan trak pikap lain yang ada ketika ini. Panjangnya 5,305 mm sama dengan Mitsubishi Triton, dan jarak antara roda 3,085 mm sepadan dengan Hilux. Kelebarannya pula ialah 1,905 mm, Vigus Pro ini 35 mm lebih lebar berbanding D-Max terkini. Jarak kelegaan tanah pula ialah 225 mm. Bagaimanapun ruang barangan di belakang dengan panjang 1,475 mm berada di sisi yang lebih kecil. Tampungan bebanan ialah 850 kg.

Suspensi depannya menggunakan jenis double wishbone mandiri, sementara di belakang menggunakan jenis leaf spring. Empat brek cakera melengkapinya, dengan rim 16-inci yang menggunakan tayar 265/70 Maxxis A/T. Lengkung rodanya juga sangat menonjol. Sports bar dengan lampu brek ketiga bersepadu bagaimanapun nampak agak kurus.

Dari segi kelengkapan, Vigus Pro menerima lampu utama halogen projektor automatik dengan larasan tahap manual, DRL bentuk C LED, lampu kabus depan dan belakang, cermin sisi larasan elektrik dengan lampu isyarat LED, pengilap automatik, sensor parkir depan dan belakang, pengunci pintu berdasarkan kelajuan (25 km/j) dan pemijak sisi.

JMC Vigus Pro 4×4 dilancarkan di Malaysia — guna enjin Ford 2.0 TDCi, ZF8 automatik, CKD, RM98,888

Di dalam, tombol analog tersedia berdekatan paparan multi-info tanpa warna. Head unit pula terdiri daripada skrin sentuh 8.0-inci dengan sambungan USB dan Bluetooth, dengan empat pembesar suara serta kamera undur. Kerusinya balutan fabrik, namun sterengnya dibalut dengan kulit lengkap dengan butang kawalan dan paddle shifter. Bagi pendingin hawa, ia kawalan manual, begitu juga dnegan brek tangan dan kunci tradisional.

Aspek keselamatan pula, hanya ada dua beg udara yang disertai juga oleh kelengkapan keselamatan yang disebut di atas. Empat warna ditawarkan untuk trak pikap ini — Solid White, Brilliant Silver, Glossy Black dan warna utama Steady Brown.

Trak ini datang dengan jaminan tiga-tahun atau 100,000 km. Ia boleh didekati dan dipandu uji di semua 13 pengedar ATM seluruh negara, juga dengan sokongan 13 bengkel servis lepas jualan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required