JMC Vigus Pro 4×4, trak pikap dari China akan dilancar di M’sia oleh Angka-Tan; syarikat milik Tan Chong

JMC Vigus Pro 4×4, trak pikap dari China akan dilancar di M’sia oleh Angka-Tan; syarikat milik Tan Chong

Selepas ia dilihat sedang diuji di Malaysia bulan lalu, kini trak pikap buatan China, JMC Vigus Pro 4×4 diumumkan akan dilancarkan secara rasmi pada pasaran tempatan tidak lama lagi. Jualan trak pikap tersebut di sini akan diuruskan oleh Angka-Tan Motor Sdn Bhd (ATM), iaitu anak syarikat Warisan TC Holdings Berhad, entiti di bawah Tan Chong Group.

ATM yang juga pengedar untuk satu lagi jenama kenderaan komersil China iaitu Foton telahpun menandatangani perjanjian Perlesenan Teknologi Kenderaan pada 1 Julai 2020 bersama Jiangling Motors Co., Ltd (JMC). JMC merupakan anak syarikat Jiangling Group – sebuah syarikat R&D, pengilang dan penjualan kenderaan yang berpangkalan di Nanchang, bandar utama wilayah Jiangxi.

Menurut pengeluar China berkenaan, mereka merupakan jenama kenderaan komersial keenam terbesar di negara tersebut dengan barisan modelnya terdiri daripada kenderaan penumpang, trak ringan, trak pikap, SUV dan kenderaan tenaga baharu. Pada 2020, volum jualan tahunan JMC mencecah 331,100 unit di China. Pada separuh pertama tahun 2021, JMC menerajui segmen kenderaan penumpang ringan dan menjadi jenama kedua paling laris dalam segmen trak pikap di China.

JMC Vigus Pro 4×4, trak pikap dari China akan dilancar di M’sia oleh Angka-Tan; syarikat milik Tan Chong

Menerusi perjanjian yang dimeterai tersebut, JMC bukan sahaja telah memberi hak penuh kepada ATM untuk menjual JMC Vigus Pro, malah menerima kebenaran penuh untuk mengilang dan memasang trak pikap tersebut serta membekalkan alat ganti serta komponen berkaitan di Malaysia.

Buat masa sekarang, ATM merancang untuk memasarkan JMC Vigus Pro ini menerusi 13 cawangan jualan dan servis di seluruh negara.

“Kami berbesar hati untuk mengumumkan bahawa selepas 12 bulan bekerja keras, Angka-Tan Motor dengan kerjasama Jiangling Motors Co., Ltd kini bersedia untuk memperkenalkan pesaing dalam segmen trak pikap yang popular. Trak pikap JMC Vigus Pro 4×4 yang bergaya dan berteknologi tinggi ini sudah membuktikan keupayaannya di pasaran China. Kami tidak sabar untuk berkongsi produk baharu ini dengan peminat trak pikap di seluruh Malaysia,” kata Ketua Pegawai Eksekutif Warisan TC Holdings Bhd, Tan Keng Meng.

JMC Vigus Pro 4×4, trak pikap dari China akan dilancar di M’sia oleh Angka-Tan; syarikat milik Tan Chong

“Sebagai pengeluar dan pengeksport kenderaan komersial ringan utama di China, kami teruja untuk menawarkan trak pikap yang versatil dan dilengkapi teknologi terkini kepada pengguna di Malaysia. JMC merupakan jenama kedua paling laris dalam segmen trak pikap di China bertahun-tahun lamanya. Kami ingin mengucapkan tahniah atas pelantikan Angka-Tan Motor sebagai pengedar rasmi JMC Vigus Pro 4×4 dan menyatakan penghargaan kepada Warisan TC atas sokongan mereka untuk menjadikan kerjasama ini satu realiti,” kata Presiden Jiangling Motors Co., Ltd., Xiong Chunying.

Serentak dengan pengumuman ini, ATM turut mendedahkan beberapa perincian berkenaan JMC Vigus Pro 4×4 pasaran Malaysia tersebut. Ia bakal dijana oleh enjin turbodiesel 2.0L TDI 4-silinder VGT berkuasa 141 PS pada takat 3,600 rpm dan tork maksima 340 Nm bermula 1,500 rpm hingga 2,600 rpm.

Enjin berkenaan digandingkan dengan kotak gear automatik ZF 8-kelajuan dengan mod manual, bersama sistem pacuan empat roda BorgWarner yang memberikan gear 2H, 4H dan 4L. Manakala gandar belakang menerima unit Differential Lock dari Eaton bagi mengunci kedua-dua roda untuk membolehkan ia bergerak dalam situasi sukar.

Menurut ATM lagi, model pasaran Malaysia ini turut akan datang kamera undur. Namun menerusi pemerhatian kami di laman sesawang rasmi JMC Malaysia, trak pikap ini didakwa turut menerima sistem program kestabilan dari Bosch yang terdiri dari brek ABS bersama EBD, Traction Control, kawalan menurun bukit dan bantuan mula mendaki.

Laman sesawang tersebut turut menyertakan beberapa gambar Vigus Pro berkenaan, menunjukkan ia menerima roda stereng balutan kulit dengan butang pelbagai fungsi, pedal penukar gear, cruise control, lampu hadapan automatik, skrin sesentuh lapan-inci, tombol penukar gear elektronik, cermin sisi kawalan elektrik bersama pemanas dan lampu penunjuk isyarat LED serta sports bar gentian kaca.

ATM menyatakan bahawa harga dan spesifikasi penuh JMC Vigus Pro ini dijangka didedahkan dalam bulan Oktober 2021. Namun pelanggan yang berminat sudah boleh melihat unit sebenar trak pikap berkenaan di bilik pameran utama ATM di Klang, Selangor dan tempahannya juga sudah mula dibuka di pengedar-pengedar berhampiran. Enam warna ditawarkan untuk trak pikap ini iaitu Brilliant Silver, Glossy Black, Solid White dan Steady Brown.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required