SPYSHOT: JMC Vigus Pro dijumpai di Malaysia – akan dipasarkan di bawah kumpulan syarikat Tan Chong

SPYSHOT: JMC Vigus Pro dijumpai di Malaysia – akan dipasarkan di bawah kumpulan syarikat Tan Chong

Satu lagi jenama dari China nampaknya akan memasuki pasaran Malaysia kerana ada yang sudah menjumpai unit ujiannya di atas jalan. Pembaca kami, Yeoh ChinHann telah menemui trak pikap ini, yang ditutup dengan pelekat serba hitam di Lebuh Raya Persekutuan dan ia nampaknya adalah Jiangling Motors Corp (JMC) Vigus Pro.

Ketibaan JMC sebenarnya bukanlah satu kejutan kerana tahun lepas, syarikat Warisan TC Holdings di bawah Tan Chong Group telah mengumumkan bahawa mereka sedang membuat kontrak pengeluaran dan pemasangan dengan jenama itu, melalui Angka-Tan Motor. Pada waktu itu, model pertama yang dinyatakan adalah pikap JMC Yuhu 7.

Ia bagaimanapun telah diubah kepada Yuhu 9, yang lebih moden dan mempunyai penampilan lebih gagah berbanding Yuhu 7. Bagi pasaran luar China, Yuhu dipasarkan sebagai Vigus, dan mempunyai beberapa varian termasuklah Pro.

SPYSHOT: JMC Vigus Pro dijumpai di Malaysia – akan dipasarkan di bawah kumpulan syarikat Tan Chong

Nama ini mungkin juga boleh ditukar apabila ia memasuki pasaran Malaysia nanti, kerana Warisan TC sebelum ini sudah pernah melakukan perkara sama dengan menukar nama Foton Tunland kepada Bison Savanna apabila ia dijual di Malaysia.

Setakat ini masih belum ada spesfikasi bagi Vigus Pro yang akan dijual di Malaysia, tetapi dalam pasaran lain, trak ini ditawarkan dengan enjin petrol EcoBoost 2.0 liter GDi Ford yang menawarkan 217 hp dan 350 Nm tork, dipadankan bersama transmisi automatik lapan kelajuan ZF. Ada juga versi yang menggunakan enjin diesel turbo 2.4 liter (juga unit daripada Ford) bersama pilihan transmisi manual.

Sebenarnya, JMC bukanlah satu-satunya jenama China yang mempunyai kerjasama dengan Tan Chong Group, kerana tahun lepas, salah satu syarikat di bawah Tan Chong Motor Holdings, iaitu TC Overseas Assets Holdings Labuan (TCOAHL) telah menandatangani perjanjian persefahaman dengan GAC Motor International untuk kajian potensi penjualan dan pemasangan model GAC di Malaysia dan Vietnam.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required