MSF Supermoto gegar K. Selangor, saji saingan sengit

MSF Supermoto gegar K. Selangor, saji saingan sengit

Pusingan pertama Malaysia Speed Festival Supermoto (MSF SM), telah berlangsung dengan jayanya hujung minggu lalu. Seramai 25 para pelumba telah menyertai pusingan pertama berkenaan, yang buat julung kalinya dianjurkan di Litar Lumba Rakyat Kuala Selangor — dengan kelulusan dan disahkan oleh MAM.

Penganjuran MSF SM mendapat tajaan daripada EXN Lube, Metzeler dan Beringer Brakes. Ia juga telah mendapat penyertaan daripada nama-nama besar sukan perlumbaan jentera dua roda. Walaupun Khairi Zakaria tidak dapat mengikuti pusingan pertama ini kerana mengalami masalah teknikal, hal itu sama sekali tidak mencacatkan aksi pertempuran yang sengit — tumpuan terus diberikan kepada Daniel Haiqal dan Gabit Salleh.

Dua nama ini dari awal sudah menjadi bualan. Daniel Haiqal mula memberi amaran awal kepada semua peserta dengan mencatatkan masa terpantas 47.933 saat. ??Ketika pusingan penentu untuk kedudukan podium, Gabit yang sudah menjangkakan akan berlaku penguasaan penuh dari Daniel telah memulakan perlumbaan dengan cemerlang dan berjaya sampai di selekoh pertama terlebih dahulu.

Gabit mendahului perlumbaan dengan baik dan berhasil mengekang kemaraan Daniel dengan berkesan meskipun sedar kelajuan Daniel amat-amat pantas terutamanya di selekoh. Daniel cuba memintas dari kiri dan kanan, selekoh demi selekoh dan akhirnya berjaya. Gabit kemudiannya tetap cuba bangkit dan merampas kedudukan kembali, tetapi berjaya dipatahkan oleh Daniel dengan jenteranya yang berada dalam keadaan terbaik dan dengan berjaya menduduki tempat pertama dengan jarak yang amat selesa.

Bagi kategori Rookie, kebangkitan Chong Chee Chin sesuatu yang sangat heroik. Beliau yang dikenakan penalti ekoran pusingan kelayakan bingkas bangkit pada pusingan penentu kedudukan podium. Ng Hoi Yew wajar juga diberikan pujian kerana menguasai perlumbaan agak lama sebelum Chong Chee Chin mengejar dan merampas kedudukan tersebut.

MSF Supermoto gegar K. Selangor, saji saingan sengit

Namun Ng Hoi Yew kemudiannya memberikan saingan yang sangat hebat dan cuba memintas kembali. Ada ketikanya dia hampir berjaya, namun Chong Chee Chin berjaya menghalang usaha Ng Hoi Yew dengan baik — beza antara mereka berdua hanyalah 0.5 saat.

Sayang sekali buat Liew Chin Hooi kerana terpaksa akur di kedudukan keempat setelah menunjukkan tunggangan yang mantap, tetapi pada penghujungnya terpaksa menyerahkan kedudukan ketiga kepada Brian Kee.?? Dengan saingan sengit seperti ini berterusan, dijangkakan aksi yang sama dan misi membalas dendam akan berlangsung di Litar Tangkak pada 5 Disember 2021 nanti.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required