Genesis G90 2022 didedahkan, sasar lawan S-Class

Genesis G90 2022 didedahkan, sasar lawan S-Class

Sayap jenama mewah Hyundai, Genesis, yang telah membuktikan kemampuannya untuk bersaing dengan jenama dari Jerman kini memperkenalkan taruhan terbaru melalui G90 terkini. Model ini memasuki generasinya yang kedua dengan reka bentuk dan penampilan yang lebih matang dan menawan, yang didedahkan sebelum perincian lainnya.

G90 menampilkan takrifan paling elegan bagi bahasa rekaan “Athletic Elegance” yang diterapkan, dengan teknologi baru yang membantunya mencapai imej penampilan yang menakjubkan. Di depan, lampu utamanya tirus, yang dicapai dengan menggabungkan lampu nyalaan siangnya dengan lampu rendah Micro Lens Array (MLA).

Di antara lampu LED berkenaan terletak pula Crest Grille, yang menampilkan dua corak G-Matrix mesh bertindan untuk memberikan kesan berlapis. Bonet dengan rekaan clampshell, pertama kali dihadirkan untuk model crossover GV60 elektrik mengurangkan lagi garis-garis yang biasanya ada. Lencana yang ada pula kini 80% lebih kurus berbanding yang lama.

Genesis G90 2022 didedahkan, sasar lawan S-Class

Bahagian sisi menampilkan garis “parabolic” yang bertemu dengan garis bahu, sementara garis tingkapnya bertemu dengan tiang C. Ini adalah untuk memberikan kesan suasana terbuka dan privasi sekaligus kepada penumpang. Lampu utama khas Two-Line diteruskan di belakang juga, dengan kelebaran penuh untuk memberikan kesan visual tegap.

Rekaan lain seperti ruang nombor plat, lampu undur dan muncung ekzos telah dialih lebih ke bawah agar tidak mengganggu sentuhan rakaan yang dibawa oleh bahagian atas. Varian dengan jarak antara roda lebih panjang diberikan pintu belakang yang lebih panjang juga, dengan tiang C lebih tebal, tiang B krom dan rim aloi 20-inci unik.

Genesis G90 2022 didedahkan, sasar lawan S-Class

Perincian teknikal masih belum diketahui, tetapi G90 ini dilaporkan akan menggunakan enjin 4.4 liter V8 berbanding versi kemaskini bagi unit Smartstream G3.5 turbocas V6 yang digunakan oleh model Genesis yang lebih baru ketika ini. Enjin berkenaan menghasilkan sebanyak 380 PS dan 530 Nm tork, melibatkan pertambahan 10 PS dan 20 Nm berbanding unit 3.3 liter yang paling asas. Kotak gear automatik lapan-kelajuan sedia ada dan sistem pacuan semua roda mungkin akan dikekalkan.

G90 terbaru ini juga dikhabarkan bakal hadir dalam varian elektrik penuh, sama dengan GV70 yang ditunjuk di Guangzhou awal bulan ini. Kereta tersebut menampilkan motor elektrik di setiap gandarnya untuk memberikan pacuan semua roda dan output keseluruhan 489 PS dan 700 Nm — menggerakkan SUV berkenaan ke kelajuan 100 km/j dalam masa 4.5 saat. Jarak perjalanan ditetapkan sejauh 400 km, dengan kemampuan untuk pengecasan 350 kW melalui pengecas pantas DC.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required