CEO VinFast Michael Lohscheller letak jawatan tak sampai 6 bulan bertugas, diganti oleh Le Thi Thu Thuy

CEO VinFast Michael Lohscheller letak jawatan tak sampai 6 bulan bertugas, diganti oleh Le Thi Thu Thuy

CEO baharu untuk jenama automotif dari Vietnam, VinFast iaitu Michael Lohscheller disahkan akan melepaskan jawatannya hujung bulan ini untuk pulang ke Eropah kerana sebab peribadi. Bekas CEO Opel berkenaan baru sahaja menyertai VinFast pada Julai lalu, jadi perletakkan jawatan berkenaan adalah sesuatu yang mengejutkan ketika VinFast dijadualkan akan mengumumkan pelan untuk mengembangkan portfolio EV mereka di Consumer Electronic Show 2022 awal tahun hadapan.

“Adalah menjadi satu penghormatan untuk berkhidmat dengan VinFast dan masyarakatnya. Saya mahu mengucapkan terima kasih kepada semua orang di VinFast untuk pengalaman menakjubkan ini. Saya banyak belajar ketika di Vietnam yang tidak akan saya lupakan. VinFast adalah lebih dari sekadar syarikat baharu, ia merupakan himpunan lelaki dan wanita yang didorong oleh keghairahan dan komitmen kuat untuk berkhidmat kepada pelanggannya,” kata Lohscheller dalam hantaran di profil LinkedIn miliknya.

CEO VinFast Michael Lohscheller letak jawatan tak sampai 6 bulan bertugas, diganti oleh Le Thi Thu Thuy

Le Thi Thu Thuy (tengah)

“Dengan kemunculan sulung di Los Angeles Show, VinFast sedang dalam perjalanannya untuk menjadi jenama elektrik global. Saya percaya bahawa VinFast akan sangat berjaya di Amerika Utara, Eroph dan Asia dalam menjual kenderaan elektrik pintar. Saya ucapkan yang terbaik buat VinFast dalam pengembaraannya akan datang. Terima kasih VinFast, terima kasih Vingroup, terima kasih Vietnam!” tambahnya lagi.

Jawatan yang dikosongkan oleh Lohscheller akan diisi oleh Le Thi Thu Thuy, yang juga menyandang tugas sebagai naib pengerusi Vingroup. Beliau akan ditugaskan untuk memantau aktiviti perniagaan Vinfast dalam pasaran sedia ada seperti Vietnam, Amerika Syarikat, Kanada, Perancis, Jerman dan Belanda, dalam masa yang sama menerajui aktiviti meninjau pasaran dan berkembang ke pasaran berpotensi secara global selepas ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required