Proton kini terajui pasaran eksport automotif Malaysia – 3,018 unit dieksport sepanjang 2021, naik 100%!

Proton kini terajui pasaran eksport automotif Malaysia – 3,018 unit dieksport sepanjang 2021, naik 100%!

Dalam kenyataan yang dikeluarkan hari ini berhubung prestasi jualannya untuk 2021, Proton mengumumkan bahawa mereka telah mengeksport keluar sebanyak 3,108 unit kenderaan sepanjang tahun lalu. Angka ini bukan sahaja menunjukkan peningkatan lebih 100% berbanding tahun sebelumnya, malah Proton turut mendakwa bahawa mereka kini merupakan “jenama automotif yang terlaris dari segi eksport” dalam negara.

Menurut Proton lagi, model paling laris mereka iaitu Proton Saga berjaya dijual sebanyak 42,627 unit dari jumlah 114,708 unit kenderaan yang dijual sepanjang tahun lalu, dan jumlah tersebut termasuk unit Saga yang dihantar sebagai pek CKD ke luar negara.

Pada penghujung tahun lalu, Proton mensasarkan untuk mengembangkan lagi pasaran eksport mereka dengan pengenalan pelbagai model pada pasaran luar. Tempahan untuk Proton X50 telah dibuka di Brunei pada November 2020, diikuti dengan eksport berterusan Saga dan Exora ke Mesir, serta eksport pek CKD Saga untuk dipasang dan dijual di Kenya.

“2021 agak sukar bagi industri automotif secara keseluruhan dan ini jelas dilihat dalam penurunan TIV. Dari krisis bekalan cip diperingkat global sehingga kenaikkan kes Covid-19 yang menyebabkan PKP dan penambahan kos penghantaran, ada banyak cabaran yang perlu diatasi. Oleh sebab itu, pencapaian Proton bagi meningkatkan jualan berbanding tahun lalu adalah amat signifikan kerana ia disebabkan oleh perancangan rapi dan penggunaan sumber sedia ada.

“Kami bangga sebagai jenama automotif dengan jualan eksport terbanyak pada 2021 kerana ia membuktikan usaha sama bahagian jualan antarabangsa dan rakan luar negara amat berkesan. Walaupun pertambahan kos pengangkutan agak membimbangkan, rancangan yang telah dibuat untuk 2022 membolehkan kami menjangkakan pertambahan jualan eksport akan dipacu pada tahun akan datang,” kata Roslan Abdullah, Ketua Pegawai Eksekutif, Proton Edar.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required