Audi Q5 Sportback 2022 di Malaysia – “coupe” facelift Q5 dengan S line 2.0 TFSI quattro, berharga RM405k

Audi Q5 Sportback 2022 di Malaysia – “coupe” facelift Q5 dengan S line 2.0 TFSI quattro, berharga RM405k

Selain Audi A4 facelift, kami juga merakamkan foto Q5 Sportback di Audi Setia Alam by Rimau International. SUV dengan gaya ala coupe ini dilancarkan pada Ogos lalu, dan ini pertama kali kita melihatnya di hadapan mata.

Hanya satu varian sahaja yang ditawarkan iaitu S line 2.0 TFSI quattro dengan harga atas jalan RM404,879 tanpa insurans. Harga tersebut termasuk dengan rebat 50% cukai jualan dan perkhidmatan (SST) yang dilanjutkan sehingga 30 Jun ini, serta didatangkan dengan waranti lima-tahun dengan tanpa had perbatuan.

SUV ini dilengkapi dengan enjin 2.0 liter pengecas turbo empat-silinder, dipadankan dengan sistem mild hybrid 12-voltan dan mampu menghasilkan sehingga 249 PS dari 5,000 hingga 6,000 rpm dan tork 370 Nm antara 1,600 dan 4,500 rpm. Ia juga diberikan transmisi S Tronic tujuh kelajuan klac berkembar dan pacuan AWD Quattro datang secara standard, dan ia membolehkan SUV ini memecut 0-100 km/j dalam masa 6.1 saat sebelum mencapai kelajuan maksimum 240 km/j. Angka kombinasi bagi bahan apinya pula sekitar 8.0 liter bagi setiap 100 km.

Audi Q5 Sportback 2022 di Malaysia – “coupe” facelift Q5 dengan S line 2.0 TFSI quattro, berharga RM405k

Sportback ini yang diperkenalkan sebagai sebahagian daripada barisan Q5, telah ditambah dengan garisan bumbung yang lebih bercerun menghala ke belakang kereta. Ia masih mengekalkan ukuran ketinggian yang sama iaitu 1,660m dan lebar juga sama 1,893 mm, tetapi dipanjangkan sedikit sebanyak tujuh milimeter (cecah 4,689 mm), manakala pekali seretannya dikurangkan ke 0.30. Berbanding Q5 standard, butnya juga lebih kecil mencecah 510 liter, namun kapasiti kargo boleh dipertingkatkan hingga 1,480 liter jika tempat duduk belakang dibaringkan.

Ia banyak mengambil ilham rekaan daripada Q5 facelift, termasuklah gril “bingkai tunggal” yang lebih lebar, lampu utama LED trapezoidal dan lampu belakang LED yang direka semula. Model S line ini juga menerima gril unik dan corong pengambilan udara hadapan kemasan krom, serta rekaan bampar belakang baharu yang menggugurkan paip ekzos ‘quad’ yang digantikan dengan diffuser hitam bersaiz besar.

Untuk pasaran Malaysia, ia juga diberikan roda aloi dua-tona lima-jejari 20-inci, bersama pakej Black Appearance sebagai sebahagian pakej Premium. Ini termasuklah serlahan hitam berkilat pada gril, sudut bampar hadapan, kemasan tingkap dan jaluran sisi serta belakang, menggantikan ciri krom sedia ada.

Audi Q5 Sportback 2022 di Malaysia – “coupe” facelift Q5 dengan S line 2.0 TFSI quattro, berharga RM405k

Di dalamnya, secara asas, ia sama sahaja seperti Q5 biasa, dengan Audi Virtual Cockpit Plus diberikan standard dan ia termasuk paparan instrumen digital penuh 12.3-inci, skrin sesentuh 10.1-inci di tengah siap dengan MMI Navigation Plus, Audi Connect, Audi Smartphone Interface dengan ketersambungan Apple CarPlay dan Android Auto.

Selain itu, ia turut diberikan sistem bunyi premium Bang & Olufsen 3D dengan 19-speaker dan pakej Park Assist dengansistem kamera 360-darjah.

Bukan itu sahaja, ciri standard yang turut diberikan termasuklah kemasukan tanpa kunci, butang penghidup enjin, kawalan suhu automatik tiga-zon, kawalan kelajuan, tempat duduk sport larasan kuasa untuk pemandu bersama fungsi memori, upholstery kulit asli dan tiruan, kemasan Aluminium Rhombus, pencahayaan ambien 30-warna, peredam adaptif dan tailgate kuasa bebas-tangan.

Ciri keselamatan pada Q5 Sportback ini juga adalah sedikit lebih baik berbanding Q5 biasa, dengan Audi Pre Sense belakang, Rear Cross-Traffic Assist, Exit Warning System, Lane Change Warning, Park Assist dan kamera 360 darjah diberikan terus. Walau bagaimana pun, ia masih tidak dilengkapi Autonomous Emergency Braking, Adaptive Cruise Control dan Lane Keep Assist.

Kereta yang dipaparkan menerusi foto ini dilengkapi dengan lampu utama LED matrix yang ditawarkan secara pilihan (dengan kamera di atas cermin hadapan) dengan lampu nyalaan siang LED, di mana pakej ini perlukan kos tambahan sebanyak RM10,478. Ciri pilihan lain termasuklah lampu utama OLED (RM12,595, atau RM20,956 dengan lampu utama matrix), bumbung suria panoramik (RM16,082), paparan utama (RM10,374), cermin pintu hitam (RM1,118), kaliper brek merah (RM3,488), dan roda stereng flat-bottommed untuk stereng dinamik (RM11,805).

Audi turut menawarkan dua pilihan roda Audi Sport, kedua-duanya dengan kemasan dua-tona. Roda aloi 20-inci ini ditawarkan dengan harga RM5,709, manakala untuk saiz 21-inci dengan kemasan matte grey berharga RM11,641.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required