MRT3 juga tersedia di lokasi elit yang penduduknya tak guna pengangkutan awam? Apa kata CEO MRT?

MRT3 juga tersedia di lokasi elit yang penduduknya tak guna pengangkutan awam? Apa kata CEO MRT?

MRT Laluan Kajang – Stesen Taman Pertama di Cheras

Bulan lalu, MRT Corp telah mengeluarkan peta rasmi bagi Kitaran Jajaran (Circle Line) MRT3, yang telah mendapat kelulusan daripada kerajaan dan dijangka bakal memulakan operasinya secara berperingkat seawal Disember 2028. Fasa terakhir bagi rangkaian landasan di Lembah Klang itu akan beroperasi sepenuhnya pada 2030.

Peta rasmi ini menunjukkan terdapat 31 stesen termasuk hab utama di Titiwangsa, tetapi tidak termasuk dua stesen pinggiran yang turut disenaraikan (Salak Jaya dan Bukit Kiara).

Sejak peta tersebut didedahkan, terdapat banyak suara (semestinya dari netizen menerusi laman media sosial) yang mempersoalkan tindakan MRT Corp mewujudkan beberapa stesen di lokasi yang penduduknya tidak begitu menggunakan pengangkutan awam. Walau bagaimana pun, CEO MRT Corp Datuk Mohd Zarif Hashim, ada jawapannya seperti mana yag dilaporkan oleh FMT.

MRT3 juga tersedia di lokasi elit yang penduduknya tak guna pengangkutan awam? Apa kata CEO MRT?

Klik untuk besarkan peta MRT3

“Kita perlu melalui kawasan seperti Mont Kiara, kerana laluan MRT3 adalah berbentuk bulatam. Kita perlu dapat menghubungkan komuniti yang kurang mendapat perkhidmatan sebegini di Segambut Dalam dan Taman Sri Sinar dengan seluruh jajaran. Memandangkan Mont Kiara berada dalam lingkungan jajaran terbabit, maka kita tidak boleh melangkaunya,” kata Mohd Zarif.

Jelas beliau lagi, MRT Corp memutuskan adalah lebih baik untuk mempunyai stesen di Mont Kiara daripada tidak berhenti di situ, supaya mereka yang tinggal dan bekerja di sana juga mendapat perkhidmatan pengangkutan yang terbaik. Katanya, ada pekerja yang terpaksa berulang-alik ke Mont Kiara untuk ke kedai makan dan premis lain di situ. Malahan turut berlaku kesesakan di kawasan itu, maka dengan adanya stesen MRT lebih memudahkan pergerakan penduduk dan pekerja di sana.

Tambah beliau, Kitaran Jajaran MRT3 direka untuk meliputi banyak kawasan yang sebelum ini tidak dihubungkan dengan rangkaian rel bandar sedia ada. Ini termasuklah di Segambut Dalam, Taman Sri Sinar, Setapak, Pandan, Pantai Permai dan Jalan Klang Lama. Justeru, stesen MRT3 ini boleh menghubungkan lebih banyak kawasan pada masa hadapan.

MRT3 juga tersedia di lokasi elit yang penduduknya tak guna pengangkutan awam? Apa kata CEO MRT?

MRT Laluan Putrajaya Line – Stesen Metro Prima di Kepong

Jika diteliti peta dan stesen MRT3 ini, jajaran bermula dari hab Titiwangsa di KL menuju ke Setapak, stesen yang terlibat ialah Kampung Puah, Jalan Langkawi, Danau Kota, Setapak, Rejang, Setiawangsa, AU2, Taman Hillview, Tasik Ampang, Kampung Pandan, Pandan Indah dan Taman Kencana. Stesen seterusnya ialah di sekitar Cheras, iaitu Taman Cheras (a.k.a Yulek), Taman Midah, Jalan Yaacob Latif dan Sri Permaisuri.

Jajaran tersebut kemudiannya mengkala ke Salak Selatan, Salak Jaya (sementara), Kuchai dan Jalan Klang Lama. Kemudian ia memasuki kawasan Lembah Pantai, dan stesen yang terlibat ialah Pantai Dalam, Pantai Permai, Universiti dan UM. Laluan terakhir pula melibatkan Bukit Kiara South, Bukit Kiara, Sri Hartamas dan Mont Kiara sebelum menuju ke Bukit Segambut, Taman Sri Sinar (berdekatan Kepong), Dutamas dan Jalan Kuching sebelum kembali ke Titiwangsa

Kitaran Jajaran MRT3 melibatkan jarak 50.8 km panjang, dengan 10.7 km daripadanya akan melibatkan laluan bawah tanah. Berdasarkan peta rasmi ini, seksyen laluan bawah tanah adalah dari Rejang ke Setiawangsa, Universiti ke Bukit Kiara Selatan (stesen UM di bawah tanah) dan dari Sri Hartamas hingga berdekatan stesen Jalan Kuching. Hampir semua jajaran ini (39 km) berada di KL manakala bakinya di Selangor.

MRT3 juga tersedia di lokasi elit yang penduduknya tak guna pengangkutan awam? Apa kata CEO MRT?

Jadi, sekiranya ada penduduk sekitar Mont Kiara dan Hartamas tidak berminat untuk menaiki pengangkutan awam, bukanlah suatu masalah yang besar sebenarnya. Mungkin mereka lebih sanggup menghabiskan masa untuk ‘hadap’ kesesakan trafik, sanggup buang masa cari parkir, dan sanggup keluarkan kos yang lebih tinggi semata-mata guna kenderaan sendiri. Itu hak masing-masing, tidak perlu dipertikaikan.

Tetapi apa yang pasti, masih ada lagi orang biasa yang mahukan pengangkutan awam, memudahkan mereka ke sana ke sini, termasuklah warga asing yang memang ramai tinggal di kawasan berkenaan. Kebanyakan mereka memang terbiasa menggunakan pengangkutan awam di negara asal, terutamanya yang datang dari Jepun, Korea Selatan dan London yang diketahui jaringan pengangkutan awam memang cukup efisien di sana.

Walau pun rangkaian pengangkutan awam di sekitar Lembah Klang ini masih belum pada tahap terbaik (kerana ada laluan yang tidak bersambung dengan jajaran pengangkutan awam sedia ada), tetapi apa yang ada sekarang (termasuk yang bakal dibina termasuk MRT3 ini) ternyata ia makin dipertingkatkan. Dan moga ia terus dipertingkatkan dari semasa ke semasa terutamanya daripada segi ketepatan waktu ketibaan bas/tren, sambungan jajaran antara satu sama lain, dan yang berkaitan dengannya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required