MRT3 dijangka beroperasi sepenuhnya pada 2030-Wee

MRT3 dijangka beroperasi sepenuhnya pada 2030-Wee

Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Dr Wee Ka Siong telah memaklumkan Transit Aliran Massa 3 (MRT3) dijangka bakal beroperasi sepenuhnya mulai tahun 2030. Ia melibatkan keseluruhan jajaran laluan sepanjang 51 km meliputi 39 km di Kuala Lumpur dan 12 km lagi di Selangor, laporan Bernama.

“Laluan ini dirancang untuk beroperasi secara berfasa. Fasa pertama akan dibuka seawal Disember 2028, tertakluk kepada proses pengambilan tanah. Keseluruhan jajaran dijangka beroperasi sepenuhnya pada 2030,” katanya pada sesi soal jawab lisan di Dewan Rakyat, hari ini.

Beliau memaklumkan, laluan lingkaran projek itu akan merentasi rangkaian rel sedia ada, termasuk laluan MRT1, MRT2, Transit Aliran Ringan (LRT) , Monorel dan KTM Komuter untuk membentuk 10 stesen pertukaran baharu.

Malahan laluan lingkaran itu adalah bagi memastikan sistem rangkaian pengangkutan awam di Lembah Klang lebih menyeluruh, berkesinambungan dan efisien. Katanya, sebanyak 80% daripada keseluruhan jajaran itu merupakan laluan bertingkat, manakala 20% lagi laluan bawah tanah.

MRT3 dijangka beroperasi sepenuhnya pada 2030-Wee

Tambah beliau lagi, proses tender bagi MRT3 dirancang bermula tahun ini melalui lima pakej utama untuk tempoh enam hingga lapan tahun.

Beliau menjawab soalan Hannah Yeoh (PH-Segambut) mengenai status terkini pembangunan projek MRT3, cadangan jajaran dan anggaran jangka masa diperlukan.

“Projek MRT di Lembah Klang adalah antara projek infra rakyat berskala besar yang dilaksanakan kerajaan bagi mempertingkatkan kemudahan perkhidmatan pengangkutan awam rel yang cekap, berkesan dan selamat, di samping mengurangkan kesesakan lalu lintas di sekitar Lembah Klang,” katanya.

Pada awal bulan ini, Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mengesahkan kerajaan telah pun bersetuju untuk melaksanakan projek MRT3 selepas keputusan ini tertangguh sejak tahun 2018.

“Kerajaan telah mengambil keputusan untuk meluluskan pelaksanaan projek MRT 3 yang akan melengkapkan infrastruktur pengangkutan awam sedia ada di Lembah Klang dengan menyediakan perkhidmatan bersepadu, mampu bayar dan lancar untuk Keluarga Malaysia,” katanya

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required